Hodnota rozvodu pri rôznych druhoch vačkového hriadeľa

Hodnota rozvodu pri rôznych druhoch vačkového hriadeľa

Pri renovácii motora je dôležité správne načasovanie vačkového hriadeľa. Určite ste si však všimli , že sa niektoré vačky líšia svojim časovaním. V tomto príspevku si vysvetlíme niektoré druhy časovania  a ako si pomôcť pri nastavení motora. Výrobcovia často používajú viacero druhov vačiek z dôvodu lepšieho nastavenia celkového chodu, životnosti,  výkonu  a tiež spotreby vozidla. Zdanlivo drobné odchýlky majú však vplyv na mnoho okolností.  Vo všeobecnosti sa však dá povedať , že  podobné  hodnoty platia pre väčšinu jednovalcových spaľovacích motorov. V nasledujúcej tabuľke si môžete porovnať hodnoty.

Model         Sací ventil otvára     sací ventil zatvára    výfukový ventil otvára    výfukový ventil  zatvára


250ccm           0,3 mm, alebo           10,5 mm alebo           13,1 mm alebo           2,8 mm alebo

S.V, O.H.V       5° pred hornou           50° za dolnou           55° pred dolnou         20° za hornou

                         úvraťou piestu            úvraťou piestu           úvraťou piestu          úvraťou piestu


Model            0,4 mm, alebo             13,4 mm alebo             15,7  mm alebo         3,8 mm alebo

A, B, F             5° pred hornou           50° za dolnou               55° pred dolnou        20°  za hornou

                         úvraťou piestu           úvraťou piestu              úvraťou piestu           úvraťou piestu


Model            0,4 mm, alebo              15 mm alebo              16,5 mm alebo           3,8 mm alebo

    E                5° pred hornou            55° za dolnou              60° pred dolnou        20° za hornou

                       úvraťou piestu             úvraťou piestu             úvraťou piestu          úvraťou piestu


Závodné          4,5 mm, alebo           25,4 mm alebo            25,5 mm alebo         6,3 mm alebo

  vačky            22° pred hornou          70° za dolnou             70° pred dolnou        25°  za hornou

                         úvraťou piestu           úvraťou piestu             úvraťou piestu          úvraťou piestu


Vzdialenosť v mm označuje umiestnenie piestu od príslušnej mŕtvej polohy. Pre  jemné  doladenie sa u niektorých modelov nachádzajú na protibežnom kolese vačky 3 drážky. Kedy jedna určuje polohu kolesa na zub a zvyšné dve určujú  ½  pred , alebo za túto polohu. Stupne sa merajú na zotrvačníku. K meraniu v stupňoch je vhodné si vyrobiť správne meradlo. Jednoduchý návod na výrobu prípravku nájdete tu, alebo na stránke  https://www.blocklayer.com/degree-wheeleng.aspx 

Do tabuľky si zadáte vami požadované hodnoty a jednoducho vytlačíte na tvrdý papier. Potom už len postačí vystrihnúť  správny otvor do stredu kolesa a pripevniť  na  hriadeli zotrvačníka.  Verím , že pomocou týchto hodnôt lepšie pochopíte  chod vášho motora a tiež dokážete správne identifikovať niektoré už nadmerne opotrebované plochy. Budete tak môcť presnejšie určiť chybu a rozhodnúť sa pre iné druhy opravy, potrebné pre váš stroj.

 

Za Slovenský Arielklub spracoval Karol Burger

Hodnotenie

Komentáre

Karol Burger [03.04.2024 15:54:36] the fourth cam is from the 1927 E super sport model. it's in such shape, no wear and tear
john Mackintosh [03.04.2024 07:18:19] Is the fourth cam supposed to have the two flanks of the cams with a slight dip in them or is that just wear
Wolfgang [15.03.2022 12:03:31] Veľmi dobrý popis, S pozdravom Wolfgang

Pridať komentár






Vašu adresu uvidí len administrátor


UPOZORNENIE: Zaznamenávame Vašu IP adresu. Vyhnite sa prosím vulgarizmom a nenávistným prejavom.