Hodnota rozvodu pri rôznych druhoch vačkového hriadeľa
Pri renovácii motora je dôležité správne načasovanie vačkového hriadeľa. Určite ste si však všimli , že sa niektoré vačky líšia svojim časovaním. V tomto príspevku si vysvetlíme niektoré druhy časovania a ako si pomôcť pri nastavení motora. Výrobcovia často používajú viacero druhov vačiek z dôvodu lepšieho nastavenia celkového chodu, životnosti, výkonu a tiež spotreby vozidla. Zdanlivo drobné odchýlky majú však vplyv na mnoho okolností. Vo všeobecnosti sa však dá povedať , že podobné hodnoty platia pre väčšinu jednovalcových spaľovacích motorov. V nasledujúcej tabuľke si môžete porovnať hodnoty.
Model Sací ventil otvára sací ventil zatvára výfukový ventil otvára výfukový ventil zatvára
250ccm 0,3 mm, alebo 10,5 mm alebo 13,1 mm alebo 2,8 mm alebo
S.V, O.H.V 5° pred hornou 50° za dolnou 55° pred dolnou 20° za hornou
úvraťou piestu úvraťou piestu úvraťou piestu úvraťou piestu
Model 0,4 mm, alebo 13,4 mm alebo 15,7 mm alebo 3,8 mm alebo
A, B, F 5° pred hornou 50° za dolnou 55° pred dolnou 20° za hornou
úvraťou piestu úvraťou piestu úvraťou piestu úvraťou piestu
Model 0,4 mm, alebo 15 mm alebo 16,5 mm alebo 3,8 mm alebo
E 5° pred hornou 55° za dolnou 60° pred dolnou 20° za hornou
úvraťou piestu úvraťou piestu úvraťou piestu úvraťou piestu
Závodné 4,5 mm, alebo 25,4 mm alebo 25,5 mm alebo 6,3 mm alebo
vačky 22° pred hornou 70° za dolnou 70° pred dolnou 25° za hornou
úvraťou piestu úvraťou piestu úvraťou piestu úvraťou piestu
Vzdialenosť v mm označuje umiestnenie piestu od príslušnej mŕtvej polohy. Pre jemné doladenie sa u niektorých modelov nachádzajú na protibežnom kolese vačky 3 drážky. Kedy jedna určuje polohu kolesa na zub a zvyšné dve určujú ½ pred , alebo za túto polohu. Stupne sa merajú na zotrvačníku. K meraniu v stupňoch je vhodné si vyrobiť správne meradlo. Jednoduchý návod na výrobu prípravku nájdete tu, alebo na stránke https://www.blocklayer.com/degree-wheeleng.aspx
Do tabuľky si zadáte vami požadované hodnoty a jednoducho vytlačíte na tvrdý papier. Potom už len postačí vystrihnúť správny otvor do stredu kolesa a pripevniť na hriadeli zotrvačníka. Verím , že pomocou týchto hodnôt lepšie pochopíte chod vášho motora a tiež dokážete správne identifikovať niektoré už nadmerne opotrebované plochy. Budete tak môcť presnejšie určiť chybu a rozhodnúť sa pre iné druhy opravy, potrebné pre váš stroj.
Za Slovenský Arielklub spracoval Karol Burger
Komentáre
Pridať komentár