slovak ariel club in english about us in english

Aké linky boli na mojom Arieli ?

Ako je to s linkami ? Mám tie správne pre môj model ? Takéto aj podobné otázky nám prichádzajú  v hojnom počte, tak vám teda ponúkame, čo sme zistili my. 

V poslednom čase sa na nás akosi častejšie obraciate so žiadosťou o radu, ako postupovať pri lakovaní a následnom linkovaní vášho Ariela. Rozhodli sme sa teda podeliť sa s vami o naše skúsenosti s touto problematikou. Do rúk sa nám v priebehu rokov dostalo väčšie množstvo originálnych dielov, z ktorých sa dalo všeličo odčítať. Zaznamenávali sme teda všetky relevantné údaje a postupne sme zhromaždili dostatok informácií, s ktorými sa teraz s vami radi podelíme. Na začiatok je vhodné povedať, že na našom území sa zachovalo veľmi málo úplne originálnych motocyklov, tak povediac bez zásahu nejakého dobového kutila. V dobách, keď sme sa stretávali s nedostatkom náhradných dielov, sa každý snažil udržať pri živote ten svoj stroj podľa vlastných možností a potrieb. Bol to vždy dobrý zdroj pre výrobu domácich traktorov a iných pomocníkov, ktoré boli často zjednotené najrôznejšími  nátermi. Po rokoch sa aj tieto nátery začali lúpať a znovu sa objavili linky na niektorých miestach. Keď sa nám teda dostala do rúk niektorá z nádrží, pokúsili sme sa odstrániť starý náter a poznačiť rozmery a tvar niektorých liniek. Do úvahy sme brali vždy len zostatky pôvodných liniek. Časom sme sa stretli aj s úplne zachovalými, pôvodnými dielmi, na ktorých sme mohli overiť výsledky nášho pátrania. Bolo zaujímavé, že obrázky v niektorých predajných katalógoch, aj keď sa jedná vždy o kresby, často nezodpovedali našim nálezom. Začali sme teda hľadať aj na niektorých aukčných portáloch a rôznych inzerciách, kde sme zakúpili množstvo dobových fotografií Arielov a doplnili tak drobné kúsky našej skladačky. Postupne sme prišli k záveru, že firma Ariel používala rôzne farebné varianty nápisov podľa modelov, ktoré uvádzala na trh. Potlače boli vkusne dopĺňané linkovaním.

V roku 1927 používali pre motocyklovú nádrž dvojitú uzavretú linku po oboch stranách nádrže. Linka bola od spodnej časti nádrže vzdialená zhruba 15 mm a bola zlatej farby. Z dobových obrázkov je však zrejmé, že niektoré motocykle boli pomaľované linkou, ktorá začínala o mnoho vyššie, možno  23 - 30 mm od spodnej časti nádrže. Jej šírka podľa našich meraní nepresahovala 3 - 4 mm. Potom nasledovala medzera, tiež zhruba 3 mm a následne tenká svetlomodrá linka s hrúbkou 1- 1,8 mm. Bočné linky pre rok 1927 – 28 sú v každom rohu nádrže zahnuté oblúkom, no v prednej spodnej časti nádrže sú lomené do pravého uhla.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Z vrchnej časti nádrže sme zaznamenali tiež dvojitú zlato - modrú linku rovnakých rozmerov, ktorá kopírovala nalievacie otvory prirodzeným oblúkom. Na spodnej časti nádrže, pri sedadle bola zahnutá v pravom uhle. Nenašli sme ju však vždy a preto si myslím, že ju nepoužili na všetky modely.

Vodotlače umiestnené pri uzáveroch nádrže s nápisom OIL a PETROL sme nezaznamenali. Anglický klub však uvádza, že sa používali pre rok 1928. Umiestnenie bočného nápisu ARIEL sme zaznamenali v rôznych miestach a dokonca veľmi často aj krivo osadené. Pravdepodobne sa jednalo o chyby z pásovej výroby. Okrem liniek na nádrži sme dohľadali aj linky na skrinke pod sedadlom pre roky 1927 – 28, doplnené o malý trojuholník z modrej potlače. Rozmery zostali nezmenené a zlatá linka má od 2 do 3 mm. Nasleduje 3 mm medzera a veľmi tenká 1 mm svetlomodrá linka. Našli sme však aj viacero týchto skriniek, ktoré boli veľmi zachovalé, no nebola na nich žiadna linka. Po podrobnej kontrole dobových fotografií sme museli konštatovať, že linky vieme s určitosťou potvrdiť len na modeloch z roku 1927. Zatiaľ sa nám nepodarilo nájsť dôkaz, že tieto linky používali aj v roku 1928, no minimálne pre niektoré modely to nevieme ani vylúčiť.

Na nádrži z roku 1928 sme zatiaľ nikdy nedohľadali vrchné linky aj keď na kreslených obrázkoch v predajných katalógoch sú. Myslíme si teda, že sa jednalo o chybu v tlači a na jednej z nádrží pre rok 1928 sme zaznamenali obe linky zlaté. Linka však bola málo zreteľná a mohlo sa jednať o vyblednutú modrú.

Ďalej sa nám podarilo zaznamenať veľký trojuholníkový znak na zadnom blatníku. Anglický klub uvádza, že sa používal od roku 1927 do 1930. My sme ho zreteľne zaznamenali na veľmi pôvodnej 1930. Pre rok 1929 sa zmenil tvar nádrže a olejová nádrž sa osamostatnila. Linky zmenili svoj tvar, nie však veľkosť a farbu. Zostali len bočné linky, ktoré sú už v prednej časti nádrže nespojené a v zadnej časti bol oblúk vystriedaný ostrým uhlom.

Tento štýl používali aj ďalej pre rok 1930. Vrchnú časť nádrže doplnil od roku 1929 motív koníka a nápis TURN ON OIL TAP. V 1930 roku sme však tieto motívy už nedohľadali. Anglický klub uvádza, že sa motív koníka používal aj v roku 1930, no nám sa zatiaľ takú nádrž nepodarilo nájsť. Výnimkou je model G /1930, ktorý už má nádrž chrómovanú. Dvojitú linku nahradila jedna zlatá s hrúbkou 3 mm a nápisom v čiernom ovále.

Pre tento model sa používala aj potlač s vavrínovým vencom na olejovej nádobe. Pôvodné linky sme na "olejovkách" nezaznamenali.

Zaznamenali sme však aj dobovú fotografiu, na ktorej má aj SV model rovnakú nádrž ako model G a preto predpokladáme viacero variant modelov v chróme. Nie len model G.

Nápis TURN ON OIL TAP sa v roku 1930 už nepoužíval, pretože potlač je viazaná na spomínaný ventil oleja, ktorý pre časté zadieranie motora, z dôvodu chyby jazdca, vyradili z ďalšieho modelu.

 

Som rád ak vám niektorý z našich poznatkov  pomôže pri renovácii vášho Ariela a ak máte na tom svojom stroji nejakú inú pôvodnú linku, alebo potlač, podeľte sa o ňu s nami a my radi doplníme tento článok o ďalšie informácie a rady pre našich čitateľov.


V tomto článku boli použité niektoré fotografie a poznatky z knihy Black Ariels 1926 - 1930

 

Burger Karol

Slovenský Arielklub

Hodnotenie dokumentu


počet hodnotení: 4

Komentáre

Žiadne komentáre
Vaše meno
Váš e-mail
Vašu adresu uvidí len administrátor
Váš komentár

IP Adresa: 3.231.228.109