slovak ariel club in english about us in english

ako funguje mazanie stratového Ariela

Každý, kto sa niekedy pustil do renovácie motocykla vie, že jednou z najdôležitejších súčastí motora je kľukový hriadeľ. Správna funkčnosť a hlavne životnosť závisí od mnohých faktorov. Najhlavnejšia je však správna funkcia mazania. Obzvlášť u modelu so stratovým mazaním. Ku kľukovému hriadeľu sa dostáva nový olej v malých dávkach prostredníctvom úzkych kanálov a samotné mazanie často zabezpečuje iba rozprášená hmlovina od zotrvačníkov. Pri renovácii je teda potrebné, skontrolovať cestu oleja od čerpadla až k odfuku. Kadiaľ sa motor zbavuje prebytočného maziva. Vstupný kanál do karterov väčšinou nebýva poškodený. Snáď len zanesený usadeninami. Je potrebné skontrolovať jeho funkčnosť stlačeným vzduchom či tenkým drôtom. V prípade, že je na motore potrebné meniť púzdro zo strany pŕs, po vylisovaní  púzdra sa mazací kanál odhalí skoro celý. Malá polguľatá štrbina okolo púzdra ústí priamo pri otvore na kľukovom hriadeli, cez ktorý sa olej dostáva priamo k valčekovému ložisku.

Mazací otvor v kľuke je navŕtaný pod uhlom a proti smeru otáčania kľuky. Žliabok na vstupnej strane zabezpečuje sústredenie oleja na okraj a odstredivá sila tlačí olej cez kanálik  priamo k valčekom. Často sa však stáva, že práve tento šikmo navŕtaný otvor býva zanesený čiernou, vazelinovou hmotou. Niečím podobným ako mäkký karbón. Preto, že je otvor navŕtaný pod uhlom a protismeru otáčania, chová sa ako čerpadlo a odstredivá sila tlačí dostatok oleja. Keď je však otvor zanesený, motor je mazaný už len hmlovinou od zotrvačníkov, čo má obrovský vplyv  na životnosť kľuky a celého motora.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ďalšie miesto, kde často dochádza k fatálnym chybám, je samotné ojničné ložisko. Mnohokrát sú poškodené samotné zotrvačníky v miestach, kde sú v kontakte s ojničným ložiskom. Na strane ložiska je zotrvačník ukončený žliabkom, v ktorom ústi spomínaný mazací kanálik. Odstredivou silou sa olej dostáva priamo k valčekom. Je to však aj miesto, kde sa dotýkajú ojnica so zotrvačníkom a rokmi používania, nedostatočným mazaním či nemenením  už opotrebovaných súčiastok sa často veľmi poškodí aj zotrvačník.

 

 

 

 

 

 

 

 

V minulosti sa tento problém riešil zrovnaním a vložením vymedzovacej podložky. Tento postup je však nesprávny. Podložka síce nahradí chýbajúci materiál a vymedzí pohyb ojnice, zabráni však úplne prístupu oleja a tak rapídne skráti životnosť motora . Nie, žeby sa motor zadrel hneď. Stále bude mazaný hmlovinou od zotrvačníkov. Je to však nedostatočné mazanie pre ojničné ložisko. Najlepším variantom opravy je nanesenie nového materiálu na zotrvačník. (jeho výška má byť do úrovne okrajov zotrvačníka) a vyrobenie nového žliabku pre sústredenie oleja. Ak je váš zotrvačník opotrebený do takej mery , že nepoznať okraje žliabku, použite mazací otvor ako bod na vnútornom okraji žliabku.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cesta oleja ďalej pokračuje cez ojničné ložisko do druhého zotrvačníka. Samozrejme treba oba zotrvačníky opraviť rovnakým spôsobom. Aj tu je mazací kanálik. Je však navŕtaný v smere otáčania motora a teda odvádza prebytočný olej v smere od ojnice k žliabku  na druhej strane motora.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teda k hlavnému ložisku kľuky na strane primárneho rozvodu. Prebytočný olej je ďalej rozháňaný zotrvačníkmi na dodatočnú hmlovinu, ktorá maže cez systém  zberných žliabkov púzdro na vačke aj na kľuke  (strana od vačky). Ďalej cez jednostranné výdychy domazáva samotnú vačku s ústrojenstvom rozvodu. Je preto dôležité aby zotrvačníky neboli leštené. Drobné nerovnosti od výroby pomáhajú lepšie rozháňať olej na mastnú hmlovinu. Prebytočný olej si motor so stratovým mazaním odfúkne cez jednosmerný ventil na primárnu reťaz. 

Radi od vás získame vaše skúsenosti s opravami kľukového hriadeľa v diskusnom fóre TU.

Prajeme veľa šťastných kilometrov za Slovenský Arielklub Karol Burger a Patrik Lehotský.

 

 

Hodnotenie dokumentu


počet hodnotení: 5

Komentáre

Tomáš Zikmund [11.01.2016 15:18:33]
Chlapci,krásné,jen tak dál,já se snad na starý kolena dovím,jak to těm Anglánům funguje! S pozdravem T.Zikmund

Vaše meno
Váš e-mail
Vašu adresu uvidí len administrátor
Váš komentár

IP Adresa: 54.81.131.189