slovak ariel club in english about us in english

Ako sa robia zo šrotu , zázraky (predná vidlica Ariel)

Zakúpením veterána sa začína dlhý boj a nie každému sa podarí dobojovať ho až do zdarného konca. Mnoho motocyklov bolo prestavaných na najrôznejšie traktory, navijaky a iných pomocníkov v domácnosti či na poli. Ich bývalí majitelia považovali za najvzácnejšie , motory a prevodovky. Rám , alebo vidlica boli len druhoradé. Podľa potreby sa na tieto diely zváralo , spevňovali sa výztuhami , alebo sa jednotlivé (nepotrebné časti nového traktora) jednoducho odrezali. O to zložitejšie dnes pátrame po originálnych a nepoškodených dieloch, na doplnenie nekonečnej skládačky. Chceli by sme Vám preto priblížiť postup, ako sa pokúsiť opraviť niektoré časti.

(V článku sú použité fotografie detailov z opravy viacerých vidlíc pre vašu lepšiu orientáciu.)

Dnes si preberieme opravu prednej vidlice na Ariel 500 a 557 z rokov 1928 - 1930. Jedná sa o veľmi podobné vidlice. Konštruktéri zmenili len veľmi málo dielov. Základné rozmery zostali rovnaké. Budeme preto môcť použiť ten istý  prípravok pre dodržanie geometrie. Na výrobu prípravku sme použili dostatočne hrubý plech. V našom prípade o hrúbke 8 mm. Na dve samostatné platne sme preniesli rozmery zo zapožičanej originálnej vidlice , navŕtali otvory  a rovnobežnosť platní sme zabezpečili vymedzovacími podložkami. Vidlicu sme v prípravku stiahli pomocou troch hriadeľov  zo skrutkami na oboch koncoch. Po zmontovaní skontrolujte, či je váš prípravok v pravom uhle. Nestačí  ,že budú platne rovnobežné.

Ak ste si istí, že je všetko v poriadku, môžeme pristúpiť k samotnej oprave. V našom prípade, sme použili výrazne spevnenú vidlicu domáceho kutila. Je na nej poznať vylepšenia pomocou rôznych druhov zváračiek . Rozhodli sme sa, že pre nás je najdôležitejšie zachrániť odliatky . Ich prípadná výroba je finančne náročnejší proces. Vidlicu sme rozrezali na menšie časti a pomocou autogénu nahriali na krajoch. Pomalým pohybom do strany sme oddelili odliatok od vodiaceho plechu a rúrok.

Pozor ! Odliatky sú zakolíkované. Pri výrobe používala firma Ariel podobný prípravok do ktorého vložili súčiastky a všetky spoje pred  spájkovaním zaistili samostatným kolíkom.  V prípade väčšieho napadnutia kutilom je potrebné najprv obrúsiť zvary od tryodíny či trafa.  S mosadzou,  či striebrom si autogén poradí. Odliatky očistite kartáčom a prípadné nedostatky opracujte pilníkom. Podobne pokračujte pri oslobodení všetkých odliatkov. V našom prípade boli z vidlice použiteľné iba odliatky.

Vodiace plechy a rúrky boli vo veľmi poškodenom stave. rozhodli sme sa pre to všetky poškodené časti nahradiť. Na vodiace plechy sme použili laserový výpalok. Vymedzovacie koncovky rúrok sme nahradili štuplíkmi s frézovanou drážkou a rúrky nahradili novými. Všetky vami opravované časti vložte do prípravku . Skontrolujte či je prípravok v uhle a ak je všetko v poriadku , môžete začať jednotlivé časti zaisťovať kolíkom.  Zloženú, zakolíkovanú vidlicu potom nahrievajte v jednotlivých spojoch a spájkujte.

My sme použili striebornú spájku z obsahom striebra 30% . Striebro lepšie zateká a netreba tak moc prehrievať materiál. Po vychladnutí skontrolujte, či je prípravok v pravom uhle a či vám teplota nespôsobila nejakú deformáciu. Osloboďte vidlicu z prípravku a odrežte pretŕčajúce kolíky. Skontrolujte a očistite všetky spoje . Novú vidlicu je potrebné opieskovať a čo najrýchlejšie  ošetriť základným náterom. Ideálne do 24 hod. Podobne postupujte aj pri čiastočnej oprave, či len výmene pokrivenej časti vašej vidlice.

 

Otvory doporučujeme zveriť odbornej dielni. Je veľmi dôležité aby boli rovnobežne navŕtané. My sme použili hotové púzdra  dostupné na trhu a otvor pre ne zahĺbili 20mm z každej strany. Púzdra treba prestružiť podľa hriadeľov ktoré máte k dispozícii . Pôvodné hriadele mal priemer 1/2 ", t.j-12,7mm .


Veľa úspechov pri renovácii a nespočet šťastných kilometrov za Slovenský Arielklub želajú

Karol Burger a Tomáš Kudínek .

 

Hodnotenie dokumentu


počet hodnotení: 5

Komentáre

Eduard Polka [07.01.2016 18:52:29]
Krasná práce. Jen tak dál.
Eduard Polka [07.01.2016 18:50:30]
Krasná práce.Jen tak dál .

Vaše meno
Váš e-mail
Vašu adresu uvidí len administrátor
Váš komentár

IP Adresa: 54.225.21.88