slovak ariel club in english about us in english

ako sa to robí- spojková lamela z korku

V dnešnom článku si preberieme jednoduchý návod, ako postupovať pri oprave či výrobe novej spojkovej lamely z korkovej kôry. Konkrétne budeme opravovať suchú spojku z prevodovky Burman používanú na motocykloch Ariel. Spojka sa skladá z troch korkových a štyroch plechových lamiel. Časom sa však korkové lamely opotrebia a je potrebná oprava. Na trhu sa v dnešnej dobe dajú zakúpiť rôzne druhy materiálov určených na spojku. My  budeme používať  kôru z korkového duba.

Najprv si starú lamelu skontrolujeme vizuálne. Musíme skontrolovať hlavne vodiace jazýčky. Ak má spojková lamela veľkú vôľu v koši, je lepšie použiť radšej novú plechovú predlohu. Všetky staré korky vylúpnite z plechovej predlohy a skontrolujte či nieje ohnutá. V očistených plechoch zmerajte otvor a vyrobte si vzor pre jednoduchšie vyrezávanie jednotlivých dielov korku. Otvory pre korky mávajú rôzne tvary. V zásade však platí, že korok musí byť väčší ako otvor v predlohe.

 

 

 

 

 

 

 

 

Naša spojka má otvor v dĺžke 22 mm a vzor sme určili na 25 mm . Na stranu sme pridali tiež 2 mm oproti otvoru. Pre lepšiu orientáciu otvor má rozmer 22,3 mm x 14,4 mm v hornej časti a 10,4 mm v spodnej časti. Vzor pre korky má rozmer 25 x 16 x 12 mm. Teraz si musíme vypočítať hrúbku korku. U Ariela sa používala lamela o hrúbke 1/4 palca čo je 6,35mm.  Ak ale pôvodnú hrúbku lamely na váš stroj nepoznáte, vložte  všetky prázdne plechy do spojkového koša a rozmer, ktorý vám ostane voľný na stredovom unášači, rozpočítajte medzi lamely, ktoré budete osádzať korkom. Zakúpenú korkovú kôru zrovnajte z jednej strany a potom narežte na rovnaké pláty. Musia však mať tiež plusovú hodnotu. Naša spojka má mať 6,35 mm a pláty sme narezali na 8 mm.

 

 

 

 

 

 

 

 

Tiež je dôležité rozhodnúť sa akým smerom chceme mať narezané pláty. Či budeme používať korok v smere rastu vlákien, alebo čelne na vlákna. Spojka z korku narezaného v smere vlákien bude mať trochu viac bodových kazov a zvládne možno o trochu menšiu prenosovú silu, ale bežne sa používa. Korky narezané priečne cez vlákna Vám zasa zaberú o niečo viac času.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vezmeme teda narezané pláty korku a pomocou vzoru a noža narežeme dostatočné množstvo dielikov. Odporúčam si spraviť zopár kusov naviac, pri osádzaní sa niekedy poškodia. Na elektrickej platničke dáme hriať vodu a korkové dieliky v nej varíme do mäkka  (asi desať minút).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Je dobré dieliky niečím zaťažiť, aby boli namočené. Dieliky krásne zmäknú a budú sa chovať ako špongia.  Platničku nechajte na najmenšom výkone stále zapnutú a pustite sa do vkladania korkov. Voda je síce horúca, ale samotné korky nie. Dá sa s nimi krásne pracovať. Stlačte korok, vložte ho do okienka a nastavte približne do stredu.

 

 

 

 

 

 

Prebytočný materiál sa vytlačí okolo okrajov predlohy a po vysušení bude krásne držať. Vložte takto celú lamelu a nechajte vyschnúť. Pripravte si rovnú plochu (my sme použili kus skla na drevenej podložke) a lamely brúste na požadovanú hrúbku pomocou brúsneho papiera. Začnite pri 80 na hrubo. Potom jemne doladiť 120 zrnom.

 

 

Neustále si však kontrolujte či lamelu brúsite rovnomerne z každej strany. Hotové lamely vložte do spojkového koša spolu s plechovými a skontrolujte či celková výška nepresahuje maximálny rozmer spojky. V prípade, že áno, pokračujte v brúsení.

Ďalšia diskusia o materiáloch na spojky pokračuje na fóre TU.

Prajeme veľa šťastných kilometrov. Za Slovenský Arielklub.

Burger Karol a Patrik Lehotský

Hodnotenie dokumentu


počet hodnotení: 4

Komentáre

Žiadne komentáre
Vaše meno
Váš e-mail
Vašu adresu uvidí len administrátor
Váš komentár

IP Adresa: 54.225.21.88