slovak ariel club in english about us in english

Ako zachrániť filter olejovej vane Ariela

Motocykle starších ročníkov si v svojej dobe väčšinou zažili o mnoho horšie spevnené cesty , ako sú dnes. Určite ste sa preto už stretli s problémom poškodenej olejovej vane , či prasknutých karterov. Dnes by som vám rád priblížil postup pri oprave hrubého filtra na motore        Ariel 500 rok 1929. Nieje potrebné vždy siahnuť po replikovom diely , aj keď sa vám zdá , ten originálny už zničený.
Po zmontovaní plechového zberača oleja zo spodnej časti motora sme mohli pozorovať množstvo väčších či menších škrabancov a sitko zberača oleja už tiež nevykazovalo znaky funkčnosti. Rozhodli sme sa preto pristúpiť k jeho celkovej oprave. Najdôležitejšie bolo zvoliť správny postup. Samotná súčiastka sa skladá z rôznych materiálov a každý inak reaguje na teplo. Mosadzná sieťovina z ktorej je filter vyrobený je po obvode spájkovaná cínom . Pod sieťovinou sa nachádza ešte prúžok tiež mosadzného plechu pre ukotvenie sacej rúrky oleja a spodná časť olejovej vane je oceľová.Veľmi dôležité je nahrievať olejovú vaňu pomaly z dola , inak sa nám sieťovina rozpadne. Aj malým ručným horákom dosiahnete dostatočnú teplotu na oddelenie sieťoviny.


























Keď sa vám podarí oddeliť časti filtra od seba, skúste ich nahrievať samostatne a jemným potrepaním odstráňte zvyšky cínu. Hlavne pozor na sieťovinu, je citlivá na teplo a mohla by sa vám rozísť.Spodnú oceľovú časť nahrejte a buchnutím o pevnú podložku odstráňte zvyšný cín. Obe časti nechajte vychladnúť a opieskujte. Oceľovú spodnú časť pomocou na plocho zabrúseného jamkovača vyrovnajte do čo naj požadovanejšieho tvaru a hlboké ryhy opravte mosadzou , striebrom či COčkom a obrúste prebytočný materiál .My sme použili strieborné obaľované tyčinky s obsahom 40% .Nepoužívajte cín! Zrovnajte aj vnútornú stranu . Je to styčná plocha pre tesnenie.



Zrovnajte opieskovanú sieťovinu do požadovaného tvaru a vložte ju do oceľovej spodnej časti. Ak všetko pasuje do seba a sieťovina neodstáva, môžete prejsť k spojeniu oboch častí. My sme použili na lepšie previazanie spájkovaciu kyselinu ktorou sme natreli styčné plochy.
Upnite za spodnú oceľovú časť do zveráku ,zaťažte z vrchnej časti kovovým predmetom (pomáha odviesť teplo z hornej časti sieťky) a pomaly zo spodu zohrievajte horákom do momentu , keď spozorujete na stranách tavenie cínu.Pomaly priložte po stranách cín a cez otvor na olejovú rúrku previažte aj s plechovou výstuhou. Na spojenie sme použili obyčajný cín o hrúbke 1,5mm s obsahom kolofónie . Nechajte vychladnúť. Prípadné kazy na sieťovine opravte malou ručnou spájkovačkou. Preleštite a môžete dať chrómovať.

Veľa šťastných kilometrov želajú autori :Burger Karol, Patrik Lehotský

Hodnotenie dokumentu


počet hodnotení: 3

Komentáre

lucia [28.06.2015 11:32:19]
sikovnici ste :-)

Vaše meno
Váš e-mail
Vašu adresu uvidí len administrátor
Váš komentár

IP Adresa: 54.166.232.243