slovak ariel club in english about us in english

Ariel 500 O.H.V. 1927 model C

Ariel 500 O.H.V. model C 1927, alebo 10 rokov dopĺňania skladačky je za nami a sen sa stáva skutočnosťou.

Zhruba pred desiatimi rokmi, pred Zlonínskou burzou okolo roku 2008, som sa náhodou stretol s prezidentom Českého Arielklubu, Tomášom Zikmundom. Diskutovali sme o renováciách našich strojov a rozplývali sme sa nad modelmi, po ktorých nám srdce piští. Pre mňa to bol vždy Top model Ariel s O.H.V. rozvodom, dodávaný v roku 1927. Spomenul som mu: ,,Je to najkrajšia motorka na svete.“ On sa iba usmial a kľudným hlasom dodal: ,, Jednu takú mám. Ak ju privedieš opäť na cesty, môžeme sa dohodnúť, že ti ju prepustím." Zostal som úplne zaskočený. Už dlho som pátral po týchto modeloch, ale veľmi sa mi nedarilo. Keď som aj našiel u niekoho motory, alebo len ich časti, nikto nebol ochotný sa s nimi rozlúčiť a tu zrazu celý motocykel a môže byť môj? Hneď sme sa dohodli. Cestou z burzy som sa zastavil obzrieť si stav, potvrdili sme cenu a termín prevzatia sme určili na burzu v Chotusiciach o dva mesiace.

Motocykle Ariel na naše územie dovážala firma Štěpař – Hanák. Už od roku 1923 predávali v Československu anglické stroje. Mali v Prahe zastúpenie značiek Levis, Scoot a Qadrant. Už na jeseň roku 1926 sa pán Hanák dohodol zo zástupcami firmy Ariel a podpísali zmluvu na dodávku prvých 50 kusov motocyklov. Do konca roku 1927 potom celkovo priviezli 345 týchto krásnych strojov. Vyrábali sa v piatich modeloch A,B,C,D,E z toho prvé dva boli s rozvodom SV. Napríklad model C stál v roku 1927 - 13 800 korún. Reklamný leták hovorí toto:  ,,Ariel 498 ccm O.H.V. 5/20 HP športové vŕtanie 81,8 mm, zdvih 95 mm, trojrýchlostná prevodovka Burman. Tento motor je schopný značnej rýchlosti, je úplne spoľahlivý a vyznačuje sa tichým chodom.“  S tým tichým chodom nemôžem úplne súhlasiť. Jedná sa o úplne odkrytý rozvod, ktorý je veľmi dobre počuť. Neskoršie modely používali zakrytovanie zdvíhacích tyčí a postupne aj horného rozvodu, no tento model má všetko otvorené a práve preto sa mi tak páči. Takzvaný ,,Tyčkáč“ je všetko z reklamného letáku, len nie tichý.

Nevedel som sa dočkať toho termínu, kedy si budem môcť prevziať môj vysnívaný Ariel. Z pohľadu laika sa jednalo o krabicovú verziu niečoho hrdzavého, no ja som v tých bedniach už videl budúci výsledok. Nádherný stroj, hneď z rána svištiaci cestou, keď ešte nazačala letná teplota stúpať. Rebrovanie motora primerane chladí a ešte vlhký vzduch, motor dobre spaľuje. Obchod prebehol podľa očakávania. Tomáš podľa dohody rozobral túto skladačku do pripravených krabíc, tak aby sme sa vošli do osobného auta a hneď po prevzatí sme sa natešení pobrali domov. Doma prišla na radu veľká rozborka súčiastok, spisovanie chýbajúcich a poškodených dielov, či určenie tých zamenených a zvyšných. Na takýto motocykel sa musí človek vyspať. V eufóriji sa všetko vidí pozitívnejšie a reálnejšie, ako to skutočne je. Chce to ale čas. Tento projekt bola výzva a ja som ju chcel dotiahnuť do úspešného konca. Niektoré súčiastky však boli veľmi poškodené a po porade s priateľmi som musel ustúpiť. Ja som sa už videl ako svištím cestou a pritom som mohol stroj neopraviteľne zničiť. Začali sme teda postupne renovovať opraviteľné súčiastky a zháňať, tie neopraviteľné. Našťastie sa našlo zopár zlatých rúk, ktoré mi pomohli a v priebehu niekoľkých rokov sme zakúpili, vymenili, opravili alebo postupne vyrobili chýbajúce súčasti môjho veľkého sna. Pripravili sme miesto, na ktorom sa pomaly rodil nový duch dávno  stratenej doby. Súčiastku po súčiastke sme pomaly prikladali do veľkej skladačky, až kým sa to pomaly nezačalo podobať na motocykel. Postupne sme spoznali ďalších ľudí, renovujúcich presne ten istý skvost a všetci zápasili s podobnými problémami ako my. Niekto mal občas na sklade súčiastku, ktorá chýbala nám a my zasa tú čo potreboval on. Tak sme menili, opravovali, dopĺňali a ani sme sa nenazdali, desať rokov života bolo preč. Viem, že je to dlhá doba, no ubehla ako voda. Pri každom kuse doplnenom do skladačky som prežíval radosť a dnes viem, že sa oplatilo do tohto projektu ísť. Postupne sa nám vrátili diely z lakovne, niklovne a my sme zostavili mašinku, na ktorú sme čakali tak dlhú dobu. S poslednou doplnenou skrutkou a slovami: "Hotovo!", sme pyšní vytiahli náš poklad pred garáž a skúsili sme ho oživiť. Po pár prekopnutiach sa ozval ten dlho očakávaný zvuk odkrytého rozvodu a pre nás to znelo ako najlepšia symfónia. Ten pocit pri srdci, že sme prácu dobre odviedli a už nás očakáva len svišťať s vetrom o preteky po prázdnych cestičkách, popri rieke či priehrade, nádhernou prírodou Slovenska. Video TU.

A ešte trochu štatistiky. Do sveta sa v roku 1927 celkovo dostalo 12 200 Arielov v tomto zložení.                                              SV Modely A – 6 060 ks. a B 2 010 ks. tiež O.H.V. modely C -1 990 ks , D – 1 260 ks, E – 900 ks. Dodávané motocykle nemali štandardne žiadne osvetlenie a často sa montovalo až na prianie zákazníka. Predajcovia ponúkali rôzne domáce aj zahraničné značky. Poznať to aj na fotografiách, kedy je v reklamnom letáku motocykel ešte bez svetiel a na domácich snímkach už bývajú osadené najrôznejšími značkami od karbidu až po vtedy začínajúcu elektrickú sústavu. Ariely sa na našom území udomácnili veľmi rýchlo pre ich spoľahlivosť, dostupnosť náhradných dielov a majstrovské umenie obchodníkov Štěpař – Hanák, ktorý postupne doviezli 5 000 ks nových modelov.

Verím, že pri renovácii, niektorého z objavených Arielov, tiež spoznáte množstvo skvelých ľudí a zažijete nespočetne chvíľ radosti, tak ako som to zažil ja. Tak hor sa do práce a poďme sa pustiť do niektorého z vašich vysnívaných projektov.

Moje poďakovanie patrí hlavne Tomášovi Kudínkovi a Patrikovi Lehotskému, bez ktorých by sa mi to asi nepodarilo.

Burger Karol Slovenský Arielklub


 

Hodnotenie dokumentu


počet hodnotení: 4

Komentáre

Karol Burger [19.11.2018 06:42:26]
Hi Thorolf. We're just making a copy of the C model head. Write me to the contact from the page. https://www.arielklub.sk/kontakt.html
THOROLF PRIESTER [08.11.2018 11:38:35]
Hallo! I am rebuilding a 1927 C model in Finland. Can you send Picture of front wheel left side. I am spoking front Wheel and I would like to know spoke pattern. Have you gearbox Shell or Cylinder head for model C or E? I have got one cylinder if you need. Regards Thorolf (can write german as well…)

Vaše meno
Váš e-mail
Vašu adresu uvidí len administrátor
Váš komentár

IP Adresa: 54.163.42.154