slovak ariel club in english about us in english

Ariel 557 SV model B 1929

Už v roku 1925, kedy boli poverení vývojom a predajom u firmy Ariel konštruktér Val Page a obchodník Victor Mole sa začala písať novodobá história tejto spoločnosti. Pre jesennú výstavu v Londýnskej Olimpii roku 1926, pripravili úplne novú koncepciu motocyklov ktorú predstavili s mottom: ,, Ariel, moderný motocykel ". Na nových modeloch pre rok 1927 bolo všetko zmenené. Do tej doby používané podrámové nádrže nahradila dizajnovo veľmi podarená sedlová nádrž a predná vidlica starého systému Druid bola nahradená vidlicou s centrálnou pružinou. Motocykle tiež dostali úplne nový rám a jednovalcové motory s obsahom 557 cc pre modely A, B s SV rozvodom a tiež 499 cc pre modely C,D,E  neskôr F a G s OHV rozvodom.

Ariel 500 OHV Model E Super Sport 1927

Magneto Lucas konštruktéri presunuli za motor, a výfuky v zadnej časti osadili veľkými tlmičmi hluku. Zrazu tu bol motocykel ako z iného sveta, veď celkom nové Ariely vyčnievali spomedzi všetkých značiek. Záujem o túto značku bol tak veľký, že Ariel mohol významne investovať do vybavenia továrne ktorá sa o niekoľko rokov stala jedným z najmodernejších výrobcov motocyklov v Anglicku a už v roku 1927 bol ich predaj desaťkrát vyšší ako v roku 1925. Výstavu v Londýne navštívil aj zástupca firmy Štěpař - Hanák ktorá predávala v Československu motocykle od roku 1923. V tom čase zastupovali značky Levis, Scott a Qadrant. Ich spolupráca s firmou Ariel pomohla distribuovať na našom území zhruba 5 000 ks motocyklov tejto značky a všetko to začalo objednávkou 50 ks motocyklov na jeseň roku 1926. Do konca roku 1927 sa podarilo nájsť nového majiteľa 345 kusom a v ďalšom roku až 1035 kusom.

Ariel 557 SV model B 1928

Úpravy pre rok 1928 smerovali k zvýšeniu spoľahlivosti. Pre lepšie chladenia dostali motocykle väčšie rebrovanie, vačkový hriadeľ získal viac materiálu aby sa predĺžila jeho životnosť a OHV modely získali krytovanie zdvíhacích tyčí či novú vahadlovú skriňu. V roku 1929 prišla firma Ariel opäť s novými technickými vylepšeniami, keď konštruktéri predstavili obežné mazanie a doba ,, straťákov "sa stala minulosťou.

Ariel 557 SV model B 1929

Konštruktéri prerušili potrubie na prepravu oleja malým guľovým ventilom, aby sa dalo zasahovať do čerpadla bez potreby vypustenia oleja. Nasledujúce roky však od tohoto ventilu ustúpili. Často sa totiž stávalo že si funkciu ventilu ľudia mýlili a olej odstavovali po každej jazde. To bolo len krok od okamihu kedy zabudli pred jazdou ventil opäť otvoriť, čo vždy znamenalo zadretie motora. Nepomáhala ani výstražná potlač v hornej časti nádrže                      ,,Turn on oil tap before starting /Pred naštartovaním otvor ventil prívodu oleja!/ ". Ventil teda predčasne skončil svoju funkciu. Olej získal samostatnú nádobu za ktorú sa dokázala ideálne vložiť batéria a v nádrži zrazu zostávalo nadbytočné miesto. Šikovne ho teda zaplnili vkusným tachometrom od firmy Smiths s náhonom priamo od prevodovky.

  

Domec horného rozvodu u OHV modelov z roku 1928 sa veľmi neosvedčil a tak sa konštruktéri opäť vrátili k starej koncepcii, len s iným uchytením. Kártre motora tiež získal rebrovanie a v prednej časti rámu vzniklo nové miesto pre dynamo poháňané priamo od tlmiča záberu. Motocykle sa síce ešte stále predávali bez elektro výzbroje, ale doba sa už pomaly menila a zákazníci začínali byť náročnejší. Distribútori postupne ponúkali doplnky aj od iných značiek a preto často nájdete motocykel Ariel vyzbrojený nielen Lucasom, ale aj napr. doplnkami značky Miller, Bosch či iné.

Ariel 557 SV model B 1929

Predná vidlica dostala ťažnú pružinu a nový, účinnejší  záchyt reakcie brzdy. SV modely získali zakrytie ventilov a zadný nosič z rúrok nahradil lisovaný profil s bočnými skrinkami. Vtedy prevratná novinka ,, centrálny stojan "sa však neujala, a motoristická verejnosť sa k tejto vychytávke opäť vrátila až o niekoľko rokov neskôr. Staršie dvojšupátkové karburátory Amac nahradili novšími už pod značkou Amal pre SV modely typ 6/112 a OHV verzie dostali typ 6/024. Všetky tieto modernizácie sa pozitívne odzrkadlili na predaji a poločnosť Ariel naďalej zaznaménávala nevídaný nárast predaja. V roku 1929 uvádzajú na trh nové modely s obsahom 250 cc . Spolu s nimi produkcia motocyklov značky Ariel dosiahla 19 000 kusov za jeden kalendárny rok. S výberom farieb si však veľký problém nerobili, boli skrátka čierne. Motocykel zdobila iba jemná linka v kombinácií dvoch farieb, zväčša zvonku zlatá 3 mm a vo vnútri modrá 1 mm. Aj preto sa dodnes pre ročníky 1926-1930 používa výraz Black Ariel.

  

Kvalitné motocykle značky Ariel si našli svojich priaznivcov v každej dobe a dodnes patria medzi vyhľadávané zberateľské kúsky najmä preto, že poskytujú pohodlné zvezenie a bezproblémovú prevádzku. Ariel kluby z celého sveta usporadúvajú viacdenné stretnutia zberateľov tejto značky, na ktorých sa pravidelne jazdí niekoľko stoviek kilometrov s veľkým počtom účastníkov. Komunita okolo značky Ariel žije krásnym životom naplneným zážitkami s výletov po okolí v malých či väčších skupinkách, aj nádhernými expedíciami do neznámych destinácií a ďalej sa rozrastá o nových a nových členov.

Tak sa aj Ty pusti do toho svojho projektu a daj o sebe vedieť.

                                                                      Tešíme sa na tvoje skúsenosti s Arielom - moderným motocyklom.

 

za Slovenský Arielklub           Burger Karol

Hodnotenie dokumentu


počet hodnotení: 2

Komentáre

Karol Burger [25.09.2017 06:33:07]
magnet Lucas KSA1
Marcus Mondorf [24.09.2017 17:25:18]
Sehr geehrter Herr Karol, ich habe eine Ariel Model B SV 557 Baujahr 1928? Der Verkäufer sagt sie ist von 1928, ich weiss es nicht. Meine Frage: Mein Magdyno Lucas MDA 1 ist defekt und ich möchte einen reinen Zündmagneten ohne Lichtmaschinenfunktion (ohne Dynamo) kaufen. Welchen Zündmagneten (magneto) haben Sie in der Ariel? Vielen Dank für eine Info. Herzliche Grüße Marcus Mondorf
Karol [24.09.2017 09:00:26]
Magnet Lucas KSA1
Marcus Mondorf [23.09.2017 20:00:16]
Sehr geehrter Herr Karol, ich habe eine Ariel Model B SV 557 Baujahr 1928? Der Verkäufer sagt sie ist von 1928, ich weiss es nicht. Meine Frage: Mein Magdyno Lucas MDA 1 ist defekt und ich möchte einen reinen Zündmagneten ohne Lichtmaschinenfunktion (ohne Dynamo) kaufen. Welchen Zündmagneten (magneto) haben Sie in der Ariel? Vielen Dank für eine Info. Herzliche Grüße Marcus Mondorf

Vaše meno
Váš e-mail
Vašu adresu uvidí len administrátor
Váš komentár

IP Adresa: 54.221.93.187