slovak ariel club in english about us in english

Budovanie značky Ariel a prvé úspechy v pretekoch.

Jedným z vynikajúcich vlastností motocyklov značky Ariel od roku 1929 bol vysoký stupeň zameniteľnosti dielov motora a ostatných častí motocykla. Ako zaujímavosť je treba spomenúť, že od roku 1929 do roku 1954 vrátane je vo všetkých dvojventilových jednoválcoch obsahu 499 cc použitý sací aj výfukový ventil priemeru 1  23/32 in. Až od roku 1955 bol priemer výfukového ventilu zredukovaný na priemer 1 19/32 in. Podobne je to aj s mnohými bežnými časťami motocykla. Zákazník si tak mohol svoj stroj sčasti sám modernizovať a zjednodušilo to rôzne druhy opráv.

Jednoduchosť a dostupnosť dielov však musí ísť ruku v ruke s publicitou, aby firma dostatočne napredovala. Pri hľadaní vždy väčšej popularity prišiel Victor Mole s nápadom aby motocykel Ariel vlastnou silou dosiahol vrchol Mount Snowdon vo Wales. Automobil Ariel bolo prvé motorové vozidlo, ktoré dosiahlo vrchol hory, tak prečo by sa nemohol Ariel s postranným vozíkom stať prvým kombinovaným motocyklom, ktorý dosiahne tento cieľ. Nápad bol, že Harry Perrey môže pod dohľadom ACU riadiť novo vyvinutý model 499 cc E z roku 1927 a s pasažierom v sajdke dosiahnuť vrchol Mount Snowdon po koľajniciach. ACU vynakladala vysoké úsilie zakázať tento projekt z hľadiska vysokého stupňa rizika. Stojí za zmienku, že sajdka musela mať jedno koleso medzi koľajnicami dráhy, aby sa minimalizovalo riziko nechceného pádu. ACU nakoniec dala zelenú tomuto projektu a za asistencie Smowdonskej Horskej Železnice bol tento pokus s niekoľkými skúšobnými jazdami nakoniec úspešne realizovaný v Októbri 1929.

Po prvej svetovej vojne sa firmy v Motocyklovej brandži sústredili viac na rýchlosť sériovo vyrábaných strojov, než na kvalitu, spoľahlivosť, jednoduchosť údržby, komfort a ekonomickú prevádzku. George Pettyn z Maudes Motor sa teda rozhodol s tým niečo urobiť a v roku 1923 prezentoval komisii ACU nápad - ,, Výrobca, ktorého stroj dosiahne najviac zaslúžilý úspech v teste podľa dohľadu komisie bude odmenený hodnotnou striebornou vázou." Dovtedy pod názvom Petty Cup /Pettyov pohár/ sa v zápetí premenoval a stal známy ako Maudes Trophy. Jeho víťazstvo bolo zdrojom veľkej prestíže medzi výrobcami motocyklov. Spoločnosť Ariel získala túto prestížnu trofej v roku 1927 za výkon motocykla Ariel 557 B s rozvodomn SV vyrobeným pre modelový  rok 1928, ktorý so sajdkou prešiel vtedy nedosiahnuteľnú métu 5000 míľ pod dohľadom komisije ACU. Štart bol 5. Októbra 1927 a striedajúci sa štyria jazdci (Proe,Littledate,Eschborn a Pearson) prekonali vzdialenosť 5011 míľ na trase medzi Banbury a Cheltenham. Test trval 25 a pol hodiny a od štartu po "finiš" nesmel motor ani raz zastaviť. Bol to nový rekord. V tej dobe najdlhšia doba počas, ktorej bežal motor motorového vozidla.

Výsledkom tohto obrovského komerčného úspechu motocyklov Ariel s novým dizajnom od Vala Pageho bolo zvolenie Viktora Moleho (dovtedy manažéra predaja) za riaditeľa spoločnosti Ariel Works Ltd. od Januára 1928. Tento úspech natoľko zvýšil dopyt po motocykloch Ariel, že počas roku 1927 spoločnosť vynaložila 14.000,- Libier na nový v tej dobe najmodernejší výrobný závod a strojné vybavenie. Touto investíciou sa stala spoločnosť Ariel najmodernejšou motocyklovou fabrikou v krajne. Okrem toho sa na výročnom stretnutí akcionárov prezentoval predseda Charles Sangster zvýšením profitu o 25.000,- Libier oproti predošlému roku. Veľké množstov prostriedkov putovalo opäť do vývoja a úpravy nových modelov.

Ariel 557 Sv 1927

Jedna z najviac kritizovaných vlastností motocyklov Ariel z roku 1927 bola ich hlučnosť a tiež pevnosť rámu. Nové modely pre rok 1928 už boli vylepšené o koncovku výfuku typ Brooklands a tiež zakrytovaním rozvodu ventilov pre modely OHV. Vylepšené rámy dostali všetky modely a na niektorých modeloch bola dokonca znížená cena. Poruchy rámov z roku 1927, kde zahnutie spôsobovalo rôzne problémy, ba dokonca aj časté prasknutie rámu riešila fabrika systémom výmeny a zákazník vždy obdržal nový model vylepšeného rámu zdarma. Hlavne tu sa na plno prejavila myšlienka vysokého stupňa zameniteľnosti dielov z nových modelov a montáž nového tipu rámu nespôsobovala žiadne problémy.

Arielom sa darilo nielen doma v Anglicku, ale stali sa známymi po celom svete. Vo Februári 1928 sa Harvey Sangster (manažér pre zahraničný obchod) vydal na tour po ďalekom východe kde navštívil Japonsko a tiež Holandsko Indickú spoločnosť (v tej dobe prvá transnárodná korporácia) a po ceste domov ešte navštívil Austráliu a Nový Zéland, kde bola v tej dobe už etablovaná materská spoločnosť Ariel Distributors Ltd. Táto spoločnosť vykazovala na trhu v Austrálii výborné výsledky predaja. O dobrú publicitu motocyklov Ariel sa zaslúžil aj jazdec Van Praag, ktorý vyhral 4 po sebe nasledujúce tituly majstrovstiev v závode spoľahlivosti (Reliability Trials). Dovtedy sa to nikomu nepodarilo na motocykli od jedného výrobcu. V máji 1928 vyhral E. Millett v Kanadskom Toronte preteky kubatúry 500 cc aj 750 cc a neskôr toho roku v Južnej Afrike R. Petersen vyhral najprestížnejší pretek spoľahlivosti The Rand Club Trophy v 500 míľovom závode z Johannesburgu do Barbertonu. Aj napriek debaklu v Holandskej TT sa motocyklom značky Ariel darilo veľmi dobre na podujatiach v Európe. V Okróbri 1929 obsadili Ariely druhé a tretie miesto na rally organizovanej Československým Automobilovým Klubom. Jazdec na druhom mieste Josef Holec vtedy jazdil na trase z Prahy do Paríža a späť  s modelom Ariel 557 sv  so sajdkou.  

Je potrebné tiž spomenúť, že v tridsiatych rokoch boli motocykle Ariel extrémne populárne v Taliansku a díler pre Taliansko Max Turkheimer z Milána dovážal diely Ariel a kompletoval z nich motocykle ktoré ďalej predával pod značkou Astra. Všetky tieto športové úspechy motocyklov značky Ariel mali veľkú zásluhu na popularite a boli obrovským prínosom pre biznis. Viktor Mole sa samozrejme snažil aby bola verejnosť dostatočne informovaná.  O ďalšiu extra popularitu značky sa zaslúžil Harvey Sagster počas svojej zahraničnej cesty, kedy v Japonsku úspešne po prvý krát na motocykli dosiahol vrchol hory Saya San, pričom použil štandardný stroj s rozvodom SV zapožičaný od miestneho rezidenta. Ďalším úspechom bolo dosiahnute vrcholu Ben Navis (najvižšej hory Británije) jazdcom Jimi Taylorom na dvojvýfukovom  modeli E so sajdkou.

Od 28 Septembra 1928 sa pod dohľadom ACU konal test, pri ktorom už po druhý krát získal Ariel Works Ltd Maudes Trophy. Pri tomto teste boli použité dva sólo stroje 248 cc OHV a 499 cc OHV. Motocykel 248 cc bol prototyp na sezónu 1929 a bol zostavený z náhodne vybraných súčiastok inžinierom ACU, R.A.Prescottom. Motocykel objemu 499 cc bol vybraný z viacerých náhodných strojov. Ideou tohto testu bola demonštrácia , že tieto motocykle dokážu prejsť vzdialenosť značne väčšiu, ako je bežný ročný kilometrový nájazd väčšiny motocyklov, za pomoci len najjednoduchších nastavovacích úkonov. Tieto dva motocykle prešli vzdialenosť  10.003 míľ v jednom kuse, za pomoci 8 jazdcov. Na 499 cc sa striedali Proe, Read, Littledale a Pearson a na 248 cc jazdili Farley, Eschborn, Tracker a Mapstone. Harry Perrey bol v úlohe manažéra celého projektu.

Modely 1928 boli v zahraničí také populárne, že v roku 1929 spoločnosť Ariel vydáva zahraničné edície ich katalógu v Japonskom, Poľskom, Českom, Litovskom, Talianskom, Dánskom, Holandskom, Švédskom, Španielskom, Francúzkom, Hemeckom a Chorvátskom jazyku.

V Septembri 1929 zvíťazil druhý krát za sebou R.S.Petersen na podujaťí 500 míľ po terénnej trati Barberton Reliability Trial v Južnej Afrike  a už v Októbri toho roku tiež v Južnej Afrike L.E.Hammerton z Kapského mesta ako súkromný vlastník stanovil osem nových Juhoafrických motocyklových, rýchlostných rekordov. Demonštroval tak dlho predpokladaný rýchlostný podenciál nového Ariela 499 cc. Medzi inými bol aj rekord 97,5 mph(156,9 km/H) do tej doby najväčšia rýchlosť dosiahnutá na dvojkolesovom prostriedku. Predošlé rekordy boli vždy dosiahnuté na strojoch s obsahom 1000 cc.  V Októbri 1929 bol v Australskom  závode Victoria 24 Hour a po ňom dosiahnutý výnimočný dôkaz spoľahlivosti, keď tým Sida Thomasa prekonal zvdialenosť 10.590,- míl bez zastavenia motora. Na Arieli 499 cc so sajdkou bežal motor počas hohoto pokusu 14 dní. Počas tohoto pokusu bol motor vypnutý len na 5 sekúnd a to z dôvodu, že spadlo víčko nádrže omylom do reťaze primárneho rozvodu. Spoločnosť Ariel pod vedením Viktora Molea nemala núdzu o publicitu. Stále a stále vymýšľal nové a nové propagačné akcie.

Nové spôsoby zvýšenia pozornosti na značku Ariel v očiach verejnosti priviedli organizátorov k veľkolepému nápadu, prekonanie kanála La Manche. Prvý krát na motocykli za pomoci vlastnej sily. Pondelkové ráno 12. Augusta 1929 o 7:00 sa na pobreží pri meste Dover objavilo zvláštne plavidlo. Motocykel Ariel 499 cc OHV, na ktorom boli nainštalované plaváky z hydroplánu a poháňaný bol malou vodnou vrtuľou. Riadili ho dvaja jazdci Harry Perrev a Ted Tracker. Toto obojživelné plavidlo dorazilo do Calais niečo po 3 hodinách a 50 minútach. Po krátkej pauze sa otočili a vrátili späť do Doveru. Prekonanie kanálu bol jedinečný výkon a zabezpečil motocyklom Ariel veľkolepú publicitu aj nasledujúce roky. Motocykle Ariel sa stali súčasťou verejnej publicuty. Účinkovali na zábavných podujatiach v cirkusoch či na filmových plátnach. Nemohli chýbať čo i len na obecnej slávnosti.

Mediálny úspech a kvalita motocyklov Ariel sa odzrkadlili na predaji. Aj preto  mohli na stretnutí akcionárov prezentovať viac ako 19.000 predaných motocyklov v priebehu roku 1929. Z tohoto pre Ariel najdôležitejšieho obdobia sa zachovalo množstvo, viac či menej kompletných, strojov po celom svete a tiež dostatok vhodne ilustrovanej literatúry. Táto nevyčerpateľná truhlica informácii nám aj dnes pomáha dokončiť nejeden projekt, hoci aj 90 rokov starý, aby mohol ďalej šíriť slávu nezabudnuteľnej značky Ariel.

Za výdatnej pomoci arielownersmcc.co.uk pre vás spracovali      

                                                                                                                       Andrej Filo a Karol Burger

                                                                                                                          a Slovenský Ariel Klub

 

 

 

 

 

 

 

Hodnotenie dokumentu


počet hodnotení: 3

Komentáre

daniel gallay [27.09.2017 07:23:45]
super članok

Vaše meno
Váš e-mail
Vašu adresu uvidí len administrátor
Váš komentár

IP Adresa: 54.221.93.187