slovak ariel club in english about us in english

Dávame do pozornosti FORCH – Korroplex

Slovenský Ariel klub dáva do pozornosti tento výrobok: FORCH – Korroplex

V minulosti som sa často stretol a otázkou: Ako zachovať motocykel v pôvodnom stave a nerenovovať ho? Stačí si len spomenúť na dobu, keď ste kúpili nejaký pomerne zachovalý starý stroj , no niektoré diely už boli napadnuté slabou koróziou. V každom z nás sa skrsla myšlienka: ,,Keby so to našiel skôr, nemusel by takto dopadnúť.“ No na úplnú renováciu je ho zasa škoda, tak ako ďalej postupovať a čo s tými dielmi, ktoré sú už červené od hrdze ? Aj ja som sa stretol s touto dilemou a nevedel som ako ďalej.

Kúpil som Ariel VB / 1934. Je to nenápadný pracant s SV rozvodom. Nie príliš vzácny, no v tomto stave sa ich asi už moc nezachovalo. Mám k nemu úplne pôvodné doklady a dochovanú históriu až do roku 1977, kedy bol odložený po poslednej STK a potom putoval v nezmenenom stave ďalej do Česka a nakoniec na Slovensko, priamo ku mne domov. Dokonca sa mi podarilo na Anglickom fóre vyhľadať človeka , ktorý vedel zmapovať vojnové obdobie tohto motocykla. Bol zaistený, a v Dánsku na miestnej polícii tento stroj pracoval v období 15.5.1940 – 17.4.1946. S takým dochovaným rodokmeňom sa stretávame len zriedka a ak je stroj v pomerne pôvodnom stave, je veľmi žiadúce, zachovať ho pre ďalšie generácie. Po veľmi prísnej konzultácii s priateľmi som sa rozhodol, že tento Ariel zostane v pôvodnom stave, budú nahradené len niektoré diely. Jednalo sa hlavne o zadné osvetlenie zamenené pravdepodobne krátko po vojne a niekoľko mechanických drobností tak, aby bol plne schopný ďalšej jazdy.

 

Motocykel som postupne rozobral na jednotlivé diely, aby som skontroloval chyby, ktorých sa v priebehu dlhého obdobia jeho života dopustili vtedajší užívatelia. Na moje prekvapenie bol tento stroj v skvelej kondícii a drobnosti, ako opačne založená spojka primárnej reťaze , či už poškodené vedenie spojkových lamiel boli ľahko odstrániteľné. Dokonca som v mojom depozitári  našiel vhodnú pôvodnú zadnú lampu, aj lampu osvetlenia prístrojového panelu a tlakomer Euréka. Zamenené diely, boli ľahko nahradené pôvodnými originálmi a hĺbková kontrola nezistila žiadne závažné poruchy.

 

Zostal teda na rade už len celkový vzhľad motocykla. A tu som začal tápať. Ako odstrániť tú červenú hnusobu, tak aby som nemusel použiť nepôvodný diel ? Chcel som, aby bolo kľudne poznať , že motocykel bude mať 90 rokov, no stále krásne jazdí a tá ryšavá hrdza je zastavená. Oslovil som mnoho priateľov a zbieral ďalšie a ďalšie tipy a nápady. Nakoniec mi poradili chlapci z Rakúskeho Ariel klubu. Veľmi si potrpia na originalite, dokonca aj u strojov, kde by som sa ja už pustil do úplnej renovácie a majú skúsenosti s hrdzou napadnutými dielmi. Jednoznačne mi odporučili výrobok od Firmy FORCH. Volá sa to Korroplex – L237 a ja som sa ho rozhodol vyskúšať.

Objednal som si jedno 1000 ml balenie.  Na prvý pohľad sa jedná o tekutinu bielej farby. Prirovnal by som ju k mlieku. V návode píšu, že sa dá nanášať štetcom aj valčekom a , že ďalšia vrstva sa dá prelakovať, gitovať , aj striekať.  Spočiatku trochu skeptický som sa pustil do krátkeho testu na mojom motocykli. Natrel som rukoväť sedadla spolujazdca. Bola kovová, pochrómovaná, no chrómová vrstva už bola poškodená koróziou. Počkal som niekoľko minút a na moje prekvapenie všetky poškodené, hrdzou napadnuté časti zmenili svoju farbu na modročiernu. Chrómovaným častiam sa nič nestalo, len tie kúsky, ktoré boli už červené, reakcia tohto výrobku zmenila na nepoznanie. Jasné , že sa chróm už nevrátil, ale to som neočakával. Chcel som sa zbaviť hrdze a to sa aj stalo.

Tie tmavé, skoro čierne kovové časti mi na motocykli v tomto stave nevadia. Hrdza ďalej nepostupuje a motocyklu zostane vzhľad veľmi starého, no dostatočne dochovaného stroja. Počkal som približne dva dni, aby som náhodou niečo nepokazil a keď som videl , že reakcia je stála, postupne som natrel aj riadidlá , spodné časti blatníka a niektoré poškodené kúsky rámu. S celkovým výsledkom som bol veľmi spokojný a preto som sa rozhodol podeliť sa s Vami o moju skúsenosť. Ak ste sa stretli aj Vy s podobným výrobkom a máte priaznivú skúsenosť, neváhajte sa s ňou podeliť vo Vašej komunite.

Pomáhajme si tak navzájom zachovať tie najkrajšie pôvodné kúsky, pre ďalšie generácie.         

 

Pre Slovenský Arielklub spracoval Karol Burger

                         a za skvelú radu ďakujeme tebe Gernot Springer.

Hodnotenie dokumentu


počet hodnotení: 1

Komentáre

Žiadne komentáre
Vaše meno
Váš e-mail
Vašu adresu uvidí len administrátor
Váš komentár

IP Adresa: 35.172.203.87