slovak ariel club in english about us in english

Interval mazania motocyklov Ariel

Renovácia motocykla zabrala každému z nás obrovské množstvo času a určite aj nemalé finančné prostriedky. Je však veľmi dôležité , aby sme nezabudli naďalej svoj stroj udržiavať v dobrej kondícii. Základom dlhej životnosti je dodržanie správneho intervalu mazania mechanicky namáhaných častí. Vypracovali sme teda pre Vás tento návod, ako zabezpečiť správne načasovanie a ktoré časti je nutné ošetriť už po prejdení niekoľkých stoviek kilometrov. Základným predpokladom je, že všetky namáhané časti sú už pred prvou jazdou dostatočne namazané a všetky prevádzkové kvapaliny sú doplnené .

Ak sa Vám teda podarilo svoj Ariel oživiť a už vám začal prinášať radosť nezabudnite na postupné mazanie niektorých jeho častí. U stratového Ariela po naštartovaní, je potrebné nastaviť dávkovanie oleja  na 30 kvapiek za minútu. Naštartujte teda a nechajte zahriať.  Zahrievanie motora v letných mesiacoch trvá zhruba 2,5 minúty.  Počas tejto doby je potrebné neuvádzať motor zbytočne do otáčok. Treba počkať kým sa olej dostatočne zohreje a dostane na všetky potrebné miesta. Po zábehu motora sa dávkovanie oleja zníži na 20 kvapiek za minútu.  Zábeh motocykla zo stratovým mazaním trvá približne 650 - 800 km. Počas tejto doby by ste nemali pri jazdách presahovať rýchlosť 50 - 55 km/h. To hovorí príručka z roku 1927. Dnešné mazivá sú dostatočnej kvality a dobre zabehnutý motocykel zvládne prevádzku aj s kvapku oleja za každých 5 sekúnd, čo je 12 kvapiek za minútu.  Nedostatočné mazanie má však zhubný dopad na motor, je preto lepšie motor trochu viac premazávať, ako nedostatočne mazať, aj keď nadmerné mazanie motor postupne zanáša. Vzhľadom na povahu olejového čerpadla sa nám najlepšie osvedčil olej s viskozitou SAE 30.  Je to bežný minerálny olej. Nádoba Ariela 1927 má veľkosť 1,7 litra a toto množstvo vám vydrží zhruba na 950 km. 

U motocykla s obežným mazaním od roku 1929 je potrebné nádobku naplniť tesne pod ústie rúrky, ktorou sa vracia olej späť. Množstvo oleja je potrebné vždy pred jazdou skontrolovať. Minimálne množstvo je 2/3 olejovej nádoby. Hladina oleja je dôležitá z hľadiska jeho chladenia a životnosti. Ak dodržíme predpísané množstvo oleja v nádobe , jeho životnosť bude u 250 ccm 1500 - 2500 km a u modelov s 500 a 557  až 4000 km. Po tejto dobe je nutné olej vypustiť a vyčistiť spodné sito zberača oleja v motore, taktiež  sito v olejovej nádobe. Nevyčistením týchto filtrov môžete spôsobiť zadretie motora zapríčinené nedostatočným mazaním. U neskorších modelov boli použité aj olejové filtre v zotrvačníku. Interval čistenia tohoto filtra je 10000 - 13000 km. Pri modeloch obsahujúcich tlakomer oleja je možne kontrolovať si dávkovanie oleja na tomto manometri. Dokonca je možné nastavením regulácie meniť hodnotu na manometri, avšak zmena hodnoty nemá vplyv na množstvo oleja dodávané do motora. Závisí len od otáčok motora. Účelom regulátora je iba nastavenie tlaku tak , aby sa za normálnych okolností ukazovateľ pohyboval medzi 10 - 15 lb".  Zábeh modelov s obežným mazaním je 800 - 1000 km pri maximálnej rýchlosti 50 km/h na najvyšší rýchlostný stupeň. Radiť je potrebné často a motor je potrebné udržiavať v primeraných otáčkach.

Kontrolovať je potrebné tiež napnutie a mazanie reťazí. Pri stratových modeloch je prebytočný olej postupne dávkovaný na primárnu a sekundárnu reťaz čím je dostatočne zabezpečené ich mazanie. Treba však kontrolovať ich napnutie. Pre prednú , primárnu reťaz výrobca predpisuje vôľu v strede dĺžky 9 mm a pre zadnú sekundárnu reťaz vôľu 10 - 11 mm. Pri modeloch s olejovou vaňou  prednej reťaze výrobca odporúča doplniť  olej každých 1200 - 1500 km až po kontrolný otvor. Pri správnom ošetrovaní by mala byť životnosť prednej reťaze 8000 - 12000 km a zadnej 15000 - 25000 km. Pri niektorých dnešných výrobcoch reťazí však predpokladám kratšiu životnosť aj pri dodržaní predpísaných nastavení.

  Pri stratových motoroch je po prejdení 1500 km potrebné vypustiť zostatkový olej z blokov motora a cez nalievací otvor na prsiach motora doplniť 0,15 L nového oleja. Výrobca tiež odporúča dekarbonizáciu motora po prejdení 3000 - 5000 km. Tento úkon však nieje nutné prevádzať. Moderné oleje obsahujú dostatočné množstvo aditíva proti vytváraniu karbónu. Pri kontrolnom rozobratí motora ktorý prešiel 12000 km sme zistili, že dekarbonizácia ešte nebola potrebná.Veľmi dôležité je mazanie vahadiel vrchného rozvodu modelov OHV. Tento rozvod je nadmerne namáhaný. Vysoká teplota a poveternostné vplyvy sa dokážu podpísať na jeho životnosti. Výrobca uvádza interval mazania v rozsahu 500 - 650 km prevádzaný tlakovou pumpičkou cez mazacie hlavičky. Konce zdvíhacích tyčí v ktorých behá gulička váhadielka sú najviac namáhanou  súčasťou motora, čo sa týka mazania a preto je potrebné každých 300 km kvapnúť niekoľko kvapiek oleja na tento spoj. Nič však nepokazíte ak pri mazaní tyčiek premažete aj horný rozvod už po 300 km hlavne pri modeloch so stratovým mazaním.

Ďalej je potrebné vždy po prejdení 800 km kompletne premazať prednú vidlicu a ložiská hlavy riadenia. Pri vidlici tiež kontrolujeme opotrebenie trecích krúžkov. Ich životnosť je 8000 - 16000 km. Po prípadnej výmene opotrebených častí musí byť vidlica primerane nastavená. Príliš tuhé pritiahnutie čapov má za následok tvrdé nárazy do rámu a  riadidiel a pri príliš voľnom zasa motocykel rozkmitá. Mäkká vidlica spôsobuje pri jazde pocit, že motocykel pláva. Nastavenie tlmiča riadenia je pri jazde tiež dôležité. Pri svižnej jazde nad 75 km/h treba tlmič riadenia pritiahnuť v smere hodinových ručičiek. Motocykel s tuhším riadením je pri väčšej rýchlosti lepšie ovládateľný .Nezabudnite ho však zasa povoliť po spomalení, preto že pomalá jazda s tuhým riadením je nepríjemná.

Ďalej je potrebné mazať tlmič záberu a prevodovku vždy po prejdení  800 km. Na tlmič záberu používame vazelínu dávkovanú tlakovou pumpičkou  a do prevodovky dopĺňame Riedku vazelínu LKP 000. Jedná sa o plastické mazivo pre prevodovky. Dopĺňať ho je možné aj injekčnou striekačkou cez plniaci otvor. Prevodovky Burman Q nemajú kontrolný otvor množstva maziva, no všetko nadbytočné mazivo postupne vytečie cez ložisko hlavného hriadeľa. Ak teda vaša prevodovka aspoň trochu netečie , asi je v nej málo maziva. Vhodnejšie je doplniť raz za 400 km dve striekačky (40 ml) . Príležitostne je potrebné kvapkou oleja mazať brzdové kľúče, čap brzdovej páky a vačku magnetky. Ložiská kolies mažeme raz za 1500 km tlakovou pumpičkou cez mazací otvor v strede náboja .

Tento postup je použiteľný pre prakticky všetky motocykle z 20 až 40 rokov. Ak ste sa teda nedopátrali k postupom , ako udržiavať toho vášho tátoša, použite postupy vypracované pre Ariel. Ja dúfam, že vám tento článok pomôže udržať toho vášho krásavca v skvelej kondícii a bez zbytočných nákladov na predčasné opravy čo najdlhšie, aby sme sa mohli naďalej stretávať pri potulkách našou krásnou krajinou

 

za Slovenský Arielklub

                                                           Burger Karol

 

 

 

 

 

 

Hodnotenie dokumentu


počet hodnotení: 2

Komentáre

Petr Lagron [16.07.2019 12:24:16]
Super, děkuji moc za vyčerpávající informace...Petr
Petr Kos [16.07.2019 09:09:06]
Kajo, Nedá se nic dodat, vyčerpávající, perfektní. Peťo
Višňa [15.07.2019 07:19:43]
Karolko veľmi poučný a nápomocný článok . Super . Višňa

Vaše meno
Váš e-mail
Vašu adresu uvidí len administrátor
Váš komentár

IP Adresa: 18.232.171.18