slovak ariel club in english about us in english

Kalibrovanie trysiek Karburátora

Zmes príliš bohatá horí pomaly. Nespaľuje sa úplne. Vzniká karbón a silné prehrievanie motora. Chudobná zmes horí tiež pomaly, preto musia byť  karburátory dobre nastavené.  Väčšina motocyklových karburátorov sa nastavuje jednoducho. Zväčša nastavujeme tri časti. Hlavnú trysku, ihlu a voľnobežnú trysku. V tomto príspevku sa budeme venovať hlavnej tryske. Množstvo benzínu pretečeného tryskou závisí nielen od kalibrovaného otvoru, ale aj na dĺžke a hladkosti vnútorných stien, tvaru trysky i na viskozite a teplote paliva. Práve preto správne označovanie trysiek nevyznačuje priemer kalibrovaného otvoru, ale skutočnú prietokovú schopnosť trysky. Tento údaj určuje aké množstvo paliva pretečie tryskou  za jednu minútu v daných podmienkach. Nie každý výrobca uvádza u trysky jej prietok. U niektorých karburátorov sa veľkosť trysky udáva v milimetroch (mm). V nasledujúcej tabuľke si môžete porovnať rozdiely v označovaní trysiek.

priemer v mm prietok v ccm priemer v mm prietok v ccm priemer v mm prietok v ccm
       0,66              55             0,99              130             1,37             250
       0,69              60             1,04              140              1,4             260
       0,71              65             1,07               150             1,42             270
       0,74              70             1,09              160             1,45             280
       0,76              75              1,14              170             1,47             290
       0,79              80              1,17              180              1,5             300
       0,81              85              1,19              190            1,52             310
       0,84              90             1,22              200            1,55             320
       0,89            100             1,27              210            1,57             330
       0,91             110             1,29             220            1,6             340
       0,96             120             1,32             230            1,62             350
                1,35             240            1,65            360

Z toho je zrejmé, že ,, domáce úpravy trysiek " vrtákom sú veľmi nepresné. Ak sa už má tryska upravovať na väčší priemer je potrebné použiť trojhrannú, kužeľovú ihlu. Treba však dbať na to , že ak chceme zvýšiť prietok trysky o 20%, napríklad u trysky s prietokom 100 ccm, nebude to úplne jednoduché.

Tryska 100 má priemer 0,89 mm a tryska 120 má priemer 0,96 mm čo znamená, že k zvýšeniu prietoku o 20% je potrebné zväčšiť otvor o 0,07 mm, a to je veľmi jemná práca. Presné prispôsobenie trysky vyžaduje aby sme jej prietok nezvyšovali naraz o 20% , ale o 5 - 10 % čo odpovedá zväčšeniu otvoru o 0,03-0,05 mm. Pri takto malých a presných otvoroch je vhodnejšie mať k dispozícií originálnu kalibrovanú trysku požadovaného priemeru. Funkcia hlavnej trysky v karburátore je nastavenie bohatosti zmesi v poslednej štvrtine zdvihu plynového šupátka. Má teda na starosti chod nášho motocykla v tých vyšších otáčkach. Veľké množstvo paliva však nezaručuje správnu zmes. Pre základné nastavenie karburátora použite údaje od výrobcu .Karburátor nemá byť definitívne nastavovaný pokiaľ nieje motor zabehnutý. 

informácie boli čerpané z knihy Motocykel a jeho obsluha od Adolfa Tumu. 

Burger Karol

Slovenský Ariel klub

 

 

 

 

Hodnotenie dokumentu


počet hodnotení: 1

Komentáre

Petr Hloušek [24.09.2017 16:42:46]
Dobrý den pane Burgere, vlastním Ariel 557 SV r.v. 1929 a chtěl bych se zeptat jaká je vhodná tryska do karburátoru Jamal původně jsem měl trysku 170 a nyní mám trysku 140 a pořád se mě zdá že spotřeba je vysoká cca 6 l na 100 km. Dále se chci zeptat na únik oleje z klikové skříně odvzdušněním při startování a po nastartování je abnormální při jízdě jen odkapává. Děkuji za odpověď. S pozdravem Petr Hloušek.

Vaše meno
Váš e-mail
Vašu adresu uvidí len administrátor
Váš komentár

IP Adresa: 54.166.232.243