slovak ariel club in english about us in english

Karol Burger

Chcel by som najprv poďakovať za ochotu nájsť si chvíľu času a poodhaliť pre našich čitateľov čo to z množstva vašich aktivít. Ste jedným zo zakladateľov a súčasným prezidentom Slovenského Arielklubu, ale ako to všetko vlastne začalo?     

Pravdupovediac, asi tak ako u väčšiny našich Slovenských kutilov. Po otcovi zostal v garáži jeden nepojazdný skúter Tatran. Pokúšal som sa ho spojazdniť a moc sa mi zrovna nedarilo. Neskôr pribudla Zetka 150 a Manet 90. Začal som spoznávať komunitu ľudí motajúcich sa okolo veteránov, a ani som si nevšimol ako ma to celé pohltilo. Na svedomí to má pravdepodobne pán Daniel Gallay z Lučenca. On mi predal prvú štvortaktnú Jawu. Jej renovácia mi trvala približne dva roky a užil som si na nej nádherné chvíle.

Postupne mi však začalo dochádzať , že mi je "Jawička" predsa len trochu malá. a tak som začal hľadať niečo väčšie. Kritéria boli jednoducho nastavené. Potreboval som Motocykel väčší ako Jawa 350, chcel som niečo cenovo dostupné a zároveň dostatočne staré. Štvortaktné motocykle mi prirástli k srdcu, a tak som hľadal a celkom rýchlo aj našiel. Voľba bola vlastne úplne jednoduchá. Koncom tridsiatych rokov páni Štepař a Hanák z Prahy začali dovážať do Československa nádherné motocykle značky ARIEL. Už v roku 1927 sa im podarilo vybudovať sieť najmenej 30 oficiálnych  zastúpení po celej republike, a každý zástupca bol vybavený základnými náhradnými dielmi. Menej bežné diely posielali prostredníctvom železnice, takže každý zo zákazníkov mal možnosť sa veľmi rýchlo dostať k najrôznejším náhradným dielom. Spoľahlivosť strojov Ariel a najrôznejšie propagácie značky pomohli vybudovať naozaj silného distribútora na našom území. V priebehu 10 rokov sa podarilo predať  5000 motocyklov.

Ariel spĺňal všetky moje požiadavky. Nenáročný, dostatočne veľký a s dostupnými náhradnými dielmi. Pustil som sa teda do prieskumu trhu. Podarilo sa mi pomerne rýchlo pozháňať väčšie množstvo dielov a literatúry. Všetko do seba zapadalo. Až postupne som si uvedomil, že firma prišla každý rok s inováciami a modely sa od seba výrazne líšili. Diely však boli unifikované a nebol problém použiť časti z roku 1928 trebárs do modelu 1930. Nazhromaždil som teda množstvo dielov na rôzne motocykle. Nezostávala iná možnosť ako študovať a konzultovať. Začal som zhromažďovať záznamy o Arieloch . Veľa som fotografoval, diskutoval a pri tom stále zbieral diely na túto značku.

V Česku už od roku 2003 pôsobil český Ariel klub. Kontakt s touto partiou nadšencov mi v mnohom pomohol. Ich členská základňa má okolo 100 ľudí a mnohý vlastnia niekoľko Arielov. Začali sme si vymieňať informácie, literatúru, náhradné diely. Prinášalo mi to radosť, a stále prináša. Vždy keď sa mi podarí dohľadať  nejakú informáciu či stratený diel skladačky, som "nabudený". A keď cítim, že to vo mne pomaly chladne navštívim niektoré zo stretnutí. Najčastejšie tradičnú Ružomberskú Ružu ,Oravský Veterán či závod Brno Soběšice kde s partiou priateľov vždy prídem na nové myšlienky.

Ako vlastne vznikla myšlienka na Slovenský Ariel klub?

O založení sme už písali v predstavovaní Slovenských klubov. Tak len v krátkosti. Klub sme založili v Januári 2013 a našim veľkým vzorom bol Český Ariel klub. Myšlienku sme však rozvinuli o vzdelávanie. Snažíme sa poskytovať čo najviac informácii. Každoročne publikujeme množstvo článkov a postupov pri renovácii niektorých dielov. Zameriavame sa samozrejme na značku Ariel no väčšina postupov je identická aj u iných motocyklov. Poskytujeme informácie aj o neúspechoch, aby sa ľudia nedopúšťali podobných chýb. Osveta je v dnešnej dobe veľmi dôležitá. Ľudia prestávajú čítať, alebo čítajú len pomocou obrázkov. Postupy ktoré boli kedysi bežné sa dnes stávajú zabudnutými. Mnohokrát stačí len oprášiť staré knižky, dielenské príručky či rubriky motoristických časopisov a zistíme aké jednoduché to vlastne je. 

Pripravujeme nielen postupy a návody k opravám, ale píšeme aj referáty zo stretnutí. Radi sa podelíme o najrôznejšie skúsenosti, napríklad ako postupovať pri žiadosti o historické doklady a mnohé iné. Všetko to nájdete na našej stránke www.arielklub.sk.  V spolupráci s Českými kolegami sa nám podarilo previesť do elektronickej podoby množstvo príručiek, letákov a katalógov náhradných dielov. Postupne ich uverejňujeme na našom webe. Ľudia sa tak môžu jednoducho dostať k informáciám publikovaným priamo dovozcom z tej doby.

Podarilo sa nám prekonať rečovú bariéru, a dnes už spolupracujeme nielen s Českým Ariel klubom, ale máme kontakty na Anglický, Rakúsky alebo Taliansky klub, ktoré pomáhajú aj našim členom. Spoločné stretnutie sme sa rozhodli usporadúvať vždy raz za 3 roky v Spolupráci s Českým Ariel klubom a zvyšné 2 ročníky zasa my podporíme Čechy a Moravu.

Pracujeme na systéme distribúcie náhradných dielov, kde sa nám podarilo presvedčiť niektorých našich členov o potrebe nie len osvetovo vplývať na ľudí, ale aj pomôcť s výrobou niektorých nedostupných náhradných dielov. U nás teda platí pravidlo ,, ak ti chýba niektorý diel na tvoj motocykel a nedarí sa ti ho nijako zabezpečiť, si odhodlaný vyrobiť si vernú kópiu, vyrob teda viac kusov. Veď určite je niekde človek ktorý má podobný problém, a tvoja pomoc mu príde vhod". Zabezpečiť vhodný vzor je pri takom počte kontaktov ten najmenší problém. Ľudia si na tento systém pomerne rýchlo zvykli a dnes aj sami ponúkajú informácie o zvyšných originálnych dieloch či príprave výroby vernej kópie.

Táto činnosť vám iste zaberie množstvo času. Plánujete ešte niečo nové?

Času to zaberie naozaj more. Aby to človek mohol dobre robiť, musí to milovať. Bez veteránov si neviem predstaviť svoj život. A vízie do budúcna? Momentálne sa snažíme v spolupráci s "fandami" do železníc založiť občianske združenie ktorého úlohou bude zmapovať históriu dopravy na Slovensku. Chceme tieto informácie sprístupňovať širokej verejnosti. Už dnes spolupracujeme s múzeom dopravy v Rajeckých Tepliciach, kam zapožičiavame niektoré exponáty zo zbierok našich členov a túto spoluprácu plánujeme po prehodnotení výstavných priestorov výrazne rozšíriť.

V ďalšom období pribudne viac cestopisov z potuliek po Európe. Výlety kde skupinka 3-5 motocyklov neplánovane urazí pár stovák kilometrov, prenocuje a ďalšie ráno sa poberie novým smerom. Chceme sa tiež vydať po stopách dobrodruhov z tridsiatych rokov, ľuďoch odhodlaných zdolať nezdolateľné, objaviť neobjavené. Dobrodruhoch, ktorí svojimi výletmi za polárny kruh, do Ríma či Birminghamu propagovali značku a snažili sa aj v čase krízy upútať pozornosť. Neprestaneme však vzdelávať našu spoločnosť. Príspevky z renovácií obohatené o množstvo fotografií, skúseností s riešením najrôznejších problémov budú naďalej pokračovať. Uvidíme ako sa nám bude dariť. Stále je tu množstvo výziev, stačí len trochu zmeniť svoj pohľad na život a položiť si otázku ,, za čím sa vlastne ženieme, stojí to vôbec za to."  Život je krátky a mi by sme ho teda mali žiť.

Čas ukáže, či sme to robili dobre, či to celé malo zmysel. V dnešnom svete je všetko zrazu tak blízko. Balíček ti prinesie kuriér, informácie objaví a do tvojej reči preloží Google. Nezohneteľné zoženie Ebay. Máme to omnoho jednoduchšie než naši otcovia, ,,Tak poďme do toho!" Je jedno či to bude auto alebo motocykel. Stabilák či bicykel. Urobme si radosť a šup s ňou von. Spraviť radosť aj tým ostatným.

Všetkým Vám prajem mnoho úspechov pri práci na vašom projekte a hlavne robte veľa fotografii, nech z toho môže nakoniec byť aj krátky článok pre časopis Veterán. Podeľte sa so svojimi skúsenosťami, nezdarmi či radosťami. Vaša pomoc sa Vám iste v dobrom vráti.

Vopred ďakujem a vidíme sa zasa na niektorom z letných zrazov.

                                                                          Dora z dvora   a   Karol Burger

 

 

 

 

Hodnotenie dokumentu


počet hodnotení: 2

Komentáre

Žiadne komentáre
Vaše meno
Váš e-mail
Vašu adresu uvidí len administrátor
Váš komentár

IP Adresa: 54.81.131.189