slovak ariel club in english about us in english

oprava spojky Burman

Dnes by sme vám chceli priblížiť, ako postupovať a čo nezanedbať pri oprave spojky Burman pre Ariel. Budeme opravovať spojku z trojrýchlostnej prevodovky Burman. Používala sa na Arieloch vyrobených v rokoch 1927-32. Spojka je dôležitá súčasť  prenosu sily z primárneho na sekundárny rozvod a musí fungovať dobre, inak poškodí samotnú prevodovku. Aby sme dosiahli správnu funkčnosť spojky, musíme skontrolovať a opraviť jej hlavné časti.

Oprava lamiel nestačí. Základom je spojkové ložisko. Rozoberte teda spojku na samotné súčasti. Začnite povolením piatich skrutiek, ktoré držia prítlačný tanier. Po ich odskrutkovaní  bude možné odobrať korkové aj plechové lamely a v strednej časti sa objaví matica, ktorá drží spojku na kuželi hlavného hriadeľa prevodovky. Povoľte ju a stiahnite spojku z prevodovky. Zo zadnej strany je v strednej časti veľká matica spojkového ložiska. Zaistite stredový unášač a povoľte maticu. My sme na zaistenie stredového unášača použili prípravok vyrobený zo starej plechovej lamely. Snažte sa nepoškodiť maticu. Je kalená a v spojke pracuje ako vrchný prítlačný krúžok valčekového ložiska. Po zmontovaní matice sa objaví spojkové ložisko  a oddelí spojkový kôš od stredového unášača. Dajte pozor na valčeky spojkového ložiska! Nebude ich už nič držať spolu a mohli by sa Vám rozsypať.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zo stredového unášača oddeľte vnútorný krúžok ložiska a spodnú podložku ložiska. Zostáva Vám už iba povoliť šesť skrutiek zaisťujúcich ozubené koleso spojky k spojkovému košu. Pod plechovými položkami sa nachádza gumové odpruženie. Oddeľte ho od ozubeného kolesa. Spojku máme rozobratú, môžeme začať s kontrolou súčiastok.

Po odstránení mastnoty a zbytkov nečistôt sa pokúste zložiť spojkové ložisko (bez spojkového koša). Spodnú podložku a vrchnú maticu ložiska je potrebné nechať prebrúsiť na plocho. Skontrolujte obežnú dráhu na ozubenom kolese. Ak ste našli poškodenie, je potrebné nechať prebrúsiť aj otvor. Je to obežná dráha a ak by ste tento krok vynechali, poškodia sa Vám časom valčeky a proces opravy spojky budete musieť zopakovať.

Originálne valčeky majú priemer 1/4 palca a majú stredovú dierku, v ktorej sa zachytávalo mazivo. Na našom trhu sa dajú zohnať valčeky iba bez otvoru. 1/4 x 1/4 sú teda o trochu vyššie ako originál a budeme ich musieť upraviť. Ak je vonkajšia obežná dráha veľmi poškodená a budete musieť trochu viac brúsiť, použite plusové valčeky. Sú v ponuke 6,5 mm x 6,5 mm. Zmerajte prebrúsený otvor ozubeného kolesa, pripočítajte 2 krát rozmer valčekov a vypočítajte veľkosť vnútorného krúžku. Jeho výška musí byť o 0,05-0,1 mm väčšia ako je hrúbka ozubeného kolesa pri obežnej dráhe (stretli sme sa z viacerými rozmermi).

Vnútorný krúžok budete musieť nechať vyrobiť v odbornej dielni. Je  to vlastne iba kalený krúžok s obrúseným povrchom na mieru. Valčeky nechajte tiež prebrúsiť z výšky na tento rozmer. Po zložení a dotiahnutí spojkového ložiska Vám vnútorný krúžok určí vôľu a stredový unášač sa musí ľahko krútiť. V prípade, že má spojkové ložisko veľkú vôľu, znížte vnútorný krúžok. Stretli sme sa z rôznymi dobovými úpravami  spojkového ložiska. Dokonca sme v niektorých spojkách našli úpravu na guličky, no skoro vždy to viedlo k poškodeniu stredového unášača spojky.

Voľné spojkové ložisko umožňuje stredovému unášaču pohyb do strany, čo spôsobuje opotrebenie drážok, v ktorých sa pohybujú lamely spojky. Ak je Váš stredový unášač opotrebený, je nutné drážky frézovať na najbližší možný priemer a zakúpiť lamely s väčším priemerom vodiacich jazýčkov. Ten istý spôsob sme použili aj v prípade opotrebenia spojkového koša. Tu nieje nutné posielať kôš k frézarovi, ale dá sa to doladiť aj doma. Základom je určiť si najbližší možný priemer otvoru a brúsením docieliť, aby sa všetky vodiace jazýčky dotýkali spojkového koša zároveň. Rozloží sa tak sila merného tlaku súčastne na viac bodov. Lamely aj kôš budú mať potom dlhšiu životnosť.

Gumové odpruženie býva často spuchrené a rozpadnuté. Ak budete musieť meniť tieto bloky gumy, použite typ NBR, alebo Viton. Odolné voči olejom. Primárny rozvod je mazaný výdychom z motora a olej sa dostáva až k odpruženiu spojky. Stretli sme sa s viacerými  modifikáciami tohto odpruženia. Niektoré  typy používajú šošovkové jadro zvnútra a niektoré majú podobné jadro ako výplň prelisu krycej podložky. Stretli sme sa aj s valcovým jadrom umiestneným presne v strede. Z hľadiska umiestnenia dier na spojkovom koši a otvorov na ozubenom kolese , tiež z hľadiska prenosu sily by som dal prednosť šošovkovým jadrám.

 

 

 

 

 

 

 

Netreba však zabudnúť na to, že spojka pracuje aj s vibráciami a mohlo by dôjsť k povoleniu skrutiek. V minulosti sa tento problém riešil zaklepnutím jamkovačom. V dnešnej dobe sú na trhu dostupné lepidlá na závity, ktoré zabránia povoleniu skrutiek. Ak si chcete opraviť pôvodné korkové lamely, použite radšej korok v celku. Niektoré druhy lepidiel použité pri výrobe korkových plátov sa správajú nevhodne pri styku s olejom.

Plát kôry sme narezali na zhruba 7 mm pásy a potom na malé kúsky podľa tvaru okienok v lamele. Korkové predlohy musia byť zhruba o 2 mm širšie než otvor . Keď budete mať narezaný dostatok korkových kúskov, zalejte ich horúcou vodou a nechajte chvíľu postáť. Korok zmäkne ako špongia a budete ho môcť vkladať do okienok lamely. Spojkovým lamelám sa budeme venovať v ďalšom článku podrobnejšie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ak teda máme všetko skontrolované, môžeme začať skladať. Najprv zmontujte kôš s ozubeným kolesom pomocou 6 ks gumových odpružení. Skrutky je potrebné dobre dotiahnúť a závit zaistiť lepidlom. Dbajte na to, aby bolo odpruženie dobre nasadené a správne pootočené.

Potom vložte stredový unášač s podložkou a vnútorným krúžkom ložiska. Vložte mazivo a valčeky.Pritiahnite maticou spojkového ložiska a nezabudnite zaistiť. Je na Vás či použijete dnešné moderné lepidlo, alebo starý spôsob zaklepania závitu. Zaistiť maticu je však veľmi dôležité. Rada sa povoľuje.

 

 

 

 

 

 

 

Teraz môžeme pristúpiť k vloženiu pripravených lamiel. Začíname aj končíme plechovou. Posledná lamela nesmie vystúpiť z drážky stredového unášača. Ak už lamela nesedí dostatočne hlboko vo vodiacich drážkach, je potrebné ubrať z hrúbky lamiel. Pôvodné lamely mali hrúbku 6,35 mm. Hrúbka plechov bola 2,2 mm . Treba počítať s tým, že dnes zakúpené náhrady majú hrúbku 2,5 mm. Prítlačný tanier bude možné namontovať až po priskrutkovaní spojky k prevodovke.

 

V tomto článku sme zámerne použili fotografie z renovácie viacerých  spojok. Môžete sa tak sami rozhodnúť akým spôsobom postupovať pri vašej oprave. Niekedy stačí spojku len poriadne vyčistiť, premazať a znova zložiť. No v inom prípade Vás oprava môže stáť poriadne veľa. Veríme, že u tej Vašej pôjde všetko ako po masle. Veľa úspechov pri práci a mnoho šťastných kilometrov za Slovenský Arielklub prajú.

Burger Karol a Patrik Lehotský

 

 

Hodnotenie dokumentu


počet hodnotení: 4

Komentáre

Dušan Feňo [17.10.2015 10:56:29]
Odborný článok na úrovni. Vychytané, odborné skúsenosti v kocke.

Vaše meno
Váš e-mail
Vašu adresu uvidí len administrátor
Váš komentár

IP Adresa: 54.81.131.189