Utesňovací konzervačný prípravok na báze kaučuku.

Utesňovací konzervačný prípravok na báze kaučuku.

Pri renovácii motocykla, často dochádza k zanedbaniu drobností, ktoré nie je na prvý pohľad vidieť. Jednou z takýchto častí je palivová nádrž zvnútra. Na chybu sa mnohokrát príde, až keď nám začne benzín pomaličky rozožierať  novú vrstvu laku, alebo sa príliš  často prejavujú chyby spôsobené nečistotami v palive. Aby sme predišli zbytočným problémom , je potrebné vhodné očistenie a zakonzervovanie  všetkých nádob na prevádzkové kvapaliny. Na trhu je množstvo prípravkov vhodných pre túto činnosť. Môžete si vybrať podľa recenzií na najrôznejších  fórach, či článkoch v časopisoch. My sme si zvykli na používanie výrobku KREEM ROT a v tomto článku vám aspoň trochu priblížime postup pri aplikácii tohto náteru.

Pripravíme si očistenú palivovú,  olejovú či prípadne inú nádrž, ktorú chceme zakonzervovať. Odmontujeme všetky palivové ventile a iné uzávery a otvory zaslepíme vhodnými  náhradnými uzávermi  bez otvorov. Nádrž bude potrebné niekoľko hodím preplachovať rôznymi  roztokmi  a tak je dôležité, aby cez otvory neunikali pripravené chemikálie.

Vyrobíme si prípravok, na ktorom bude nádrž upevnená . Treba brať do úvahy , že keď bude nádrž plná chemických prípravkov , bude mať dosť veľkú  hmotnosť a otáčať ju v rukách môže byť dosť fyzicky náročné.  Vhodné je použiť nosný hranol, na ktorý upevníme nádrž  a potom už podľa veľkosti nádrže použijeme vhodný pohon pre otáčanie. Napríklad sústruh zapnutý  na nízke otáčky , alebo pri väčších , automobilových nádržiach, napríklad miešačku betónu. Keď máme upevnenie odskúšané na nečisto s prázdnou nádržou, môžeme sa pustiť do procesu čistenia.

Najprv odstráňte hrubé nečistoty. Do nádrže vlejte 3 L vody a 2 hrste matičiek a skrutiek. Nádrž dôkladne niekoľko krát s citom pretrepte a vypustite hrubé nečistoty preč. Proces opakujeme v prípade potreby niekoľko krát . V tomto štádiu používame vhodný prípravok na otáčanie ( sústruh, miešačku ). Potom  napustíme nádrž teplou vodou, aby sme zistili prípadné netesnosti . Pri chrómovej nádrži by únik chemikálie poškodil vrstvu chrómu a zostal by tam fľak. V prípade , že nádrž tečie , musíme zvážiť spôsob opravy. Niektoré malé netesnosti  prípravok upchá, no pri väčších je potrebné miesto precínovať, alebo inak opraviť. Keď sa uistíme, že je nádrž dostatočne tesná pristúpime k aplikácii prvej zložky.

Náš prostriedok má prvú zložku určenú na čistenie . STAHL F-E granulát sa rozriedi v odpovedajúcom množstve teplej vody + 0,5L pre prípadné dopĺňanie unikajúceho roztoku. Teplota vody by mala byť 60 – 65 stupňov  a roztok sa nechá pôsobiť približne 60 minút . Je vhodné , ak si vyrobíte do jednej zo zátok vzduchový ventil, ktorý vám umožní mierne zvýšiť tlak v nádobe a pri aplikácii čistiacej chémie si poznačíte  miesto úniku  bubliniek vzduchu. Môžete sa potom rozhodnúť, či sa vrátite o krok späť a opravíte miesto priesaku, alebo sa jedná len o slabý únik , cez spoj , ktorý dokáže prípravok utesniť. Pri aplikácii do viacerých nádrží, postupujte  vždy od najväčšej po najmenšiu. Požadovanú teplotu môžeme udržať napríklad osadením ponorného variča. Ak takúto možnosť nemáte , použite teplejšiu vodu, približne 75 stupňov. Pri priesakoch roztok doplňte , nakoniec nádrž vylejte do plastovej nádoby a pri silne znečistených nádržiach proces zopakujte. Nezabudnite pre ďalšiu nádrž  roztok opätovne  zohriať. Nádrž ešte pred aplikáciou odhrdzovača poriadne vypláchnite vodou.

Nasleduje aplikácia odhrdzovača nádrží PH-SI , granulát sa zmieša s odporúčaným množstvom vody pre vašu nádrž + 0,5 L Teplota vody by mala byť približne 65 stupňov a túto teplotu udržujte pomocou ponorného ohrievača  60 minút. Ak nemáte možnosť ohrievania , použite opäť teplejšiu vodu. Približne 75 stupňov. Nezabudnite , že tento roztok už dokáže poškodiť chrómovú vrstvu. Po aplikácii chemikálie vylejte do plastovej nádoby a nádrž dôkladne vystriekajte čistou vodou. Nádrž následne položte na zdroj tepla 50 – 60 stupňov, občas otočte a otvor sem tam prefúknite teplovzdušným fénom, či sušičom vlasov proces opakujte do úplného vyschnutia nádrže. Doba sušenia je približne 3 – 4  hodiny. Ak zistíte chyby, hlavne pri silne znečistených nádržiach, proces zopakujte. Obe chemikálie je možné vypustiť do kanalizácie . Sú ekologicky odbúrateľné .

Nasleduje aplikácia KREEM ROT. Jedná sa o lakový roztok na báze syntetického kaučuku. Výrobok vulkanizuje pri teplote +20 až + 50 stupňov a vytvára hladký , pevný povrch , ktorý odoláva všetkým známym palivám, olejom, vode i zriedeným kyselinám a zásadám. Je prelakovateľný akrylovými lakmi. Pred aplikáciou tohto kaučukového laku obsah oboch zložiek zlejte do jednaj nádoby a  dôkladne premiešajte približne 3 – 4 minúty.  Snažte sa roztok miešať bez bubliniek. Vlejte roztok do nádrže  a po uzavretí plniaceho otvoru, pomalým otáčaním naneste na všetky steny nádrže. Proces trvá približne 5 – 10 minúť. Vylejte prebytočný lak a nádrž ďalej otáčajte kým lak nedosiahne požadovanú tuhosť  a prestane tiecť. V závislosti od vrstvy to môže trvať  približne 3 hodiny.  Následné schnutie môže trvať rôznu dobu. Je závislá  od okolitej teploty. Nádrž položte plniacim otvorom dolu a nechajte ležať niekoľko dní. Benzín plňte najskôr, až po 8 dňoch od aplikácie laku. Po odvetraní 24 hodín je možné proces urýchliť pri teplote približne 80 stupňov.

časte chyby, prerazenie pod skrutkou
časte chyby, poškodenie chlómu
časte chyby, poškodenie chlómu 

Proces je dosť zdĺhavý, no takto ošetrená  nádrž vám pomôže zbaviť  sa budúcich problémov  spojených s palivom či presakujúcim  lakom na nádrži vášho miláčika. Podobným spôsobom sa dajú ošetriť aj hliníkové  obaly prevodoviek , či primárnych krytov . Zabránite tak nežiadúcemu priesaku cez pórovitý materiál.

časte chyby, poškodenie chlómu 

Ak sa vám zdal tento spôsob časovo, či inak náročný, zverte svoju nádrž odborníkom. Určite nájdete na nete mnoho firiem, ktoré sa touto činnosťou zaoberajú. Ak ste nabrali dostatok odvahy a chcete to skúsiť sami, tento prípravok si môžete zakúpiť aj u nás. Tu.

Fotografie a postupy v tomto článku boli použité z opravy , ktorú prevádzali Daniel Kuchárik a Tomáš Kudínek. 

                                                           Za Slovenský Arielklub pre vás spracovali  Karol Burger a Daniel Kuchárik

 

 

 

 

 

Hodnotenie

Komentáre

Tomas Drabik [25.03.2022 15:20:56] Dobry den Mozno to znie smiesne ale velmi doporucujem na odhrdzenie nadrze naplnit nadrz len beznou melasou zmiesanou s vodou v pomere 1 liter melasa 5 litrov voda. Nechat v nadrziach 2-3 tyzdne a potom vyplachnut teplou vodou. Nadrz bude zvnutra len surove zelezo nic viac.Nadrz treba co najrychlejsie osetrit trebars olejom alebo spominanim pripravkom na nadrze. Melasu mozno kupit za par korun a je ekologicky nezavadna. S pozdravom Tomas Drabik
karol [11.01.2022 19:30:06] Mám od Dana zrenovovaných zopár nádrží a môžem povedať, že je to super. Používam to na každý motocykel.
v [10.01.2022 18:30:18] Mám už niekoľko nádrží ošetrených týmto spôsobom konkrétne p.Kuchárikom a je to neoceniteľná vec !!! V sezóne vám ušetrí veľa problémov . Ďakujem . Višňa

Pridať komentár






Vašu adresu uvidí len administrátor


UPOZORNENIE: Zaznamenávame Vašu IP adresu. Vyhnite sa prosím vulgarizmom a nenávistným prejavom.