výroba laniek, na mieru vášho motocykla

Ako si poradiť pri výrobe ovládacích laniek motocykla.

Pri renovácii motocykla si často musíme poradiť s rôznymi výzvami. Jenou z takýto výziev je výroba laniek pre ovládanie rôznych častí motocykla.  U veteránov, u ktorých boli vyrobené väčšie série, sa v dnešnej dobe dajú  kúpiť vhodné náhrady a my ostatní musíme improvizovať. Jednou z možností je použiť podobné lanko a prispôsobiť jeho dĺžku. Nie vždy je to však možné a my sa tu dnes oboznámime s tým ako postupovať, keď sa rozhodnete vyrobiť si vlastný set laniek úplne sami.

V rámci zjednodušenia výroby , používame lanká určené pre bicykel. Majú viacero druhov a dajú sa prispôsobiť potrebám motocykla. V cykloobchode som si objednal lanká s koncovou malou hrčkou pre magnet ( tieto lanká sú určené na zadný prehadzovač bicykla).  Tiež lanká s veľkým valčekom cínu, určené na zadnú brzdu a lanko s kužeľovým cínom, sú vhodné pre spojkovú páčku.  Je to veľmi lacná súčiastka a odporúčam  zakúpiť viacej kusov.  V prípade vašej chyby , jednoducho použijete nové lanko.

Pre vonkajší opletaný bowden som zašiel do internetového obchodu a hneď  som si kúpil 10 metrov. Raz sa použije a mám istotu, že všetky moje lanká budú dizajnovo rovnaké, aj keby som sa pomýlil a musel odstrihnúť nový kus. Viem, že z 10 metrov sa mi podarí dokončiť celý motocykel a ak mi niečo zvýši, použijem to v tom ďalšom. Každý ovládací prvok si vyžaduje to svoje a preto sa treba rozhodnúť, ktoré lanko sa použije. V prípade spojky a brzdy je potrebné používať lanká o približnej hrúbke 1,6 mm a viac . Pri karburátore a nastavení predstihu magneta , postačí 1 mm hrúbky.

Pri práci je potrebné tiež používať vhodné ukončenia bowdenu. Tieto malé kovové koncovky môžete použiť zo starších lanovodov, alebo zakúpiť u predajcu opletaných bowdenov. Najprv si navrhnite vhodnú dĺžku bowdenu a na jeho obe strany nasuňte koncovku. Potom vyberte vhodný druh lanka a navlečte ho od páčky po miesto ukončenia. Nezabudnite na všetky nastavovacie prvky.

Pre miesto ukončenia je potrebné zvoliť vhodný tvar cínovej koncovky. Skráťte  lanko na potrebnú mieru a pokračujte v práci. Pre ovládacie jedno a dvoj páčky používame často vylievanie priamo do otvoru. Pri koncových páčkach používame valček z medenej rúrky, do ktorého navŕtame otvor pre lanko. Po skrátení lanka na správnu mieru, nezabudnite bowden poriadne premazať , až potom lanko presuniete cez otvor v medenom valčeku a jeho konce rozstrapkáte.

Pred spájkovaním je potrebné  použiť vhodnú spájkovaciu  kvapalinu. Tie agresívnejšie , spájkujú lepšie , no  treba dávať pozor na chrómovú vrstvu . Vedia ju poškodiť. Na trhu je dostatok týchto kvapalín. Nám sa osvedčila tá, určená pre spájkovanie anticoru. Potom už len jednoduchou pájkovačkou poriadne ohrejete miesto , kde chcete naniesť cín, naplníte valček roztavenou hmotou  a po vychladnutí obrúsite jeho prebytočné množstvo . Po dokončení, nasaďte lanovod na správne miesto a ak je jeho dĺžka nevhodná, proces opakujte , tentokrát už s presnejším meraním. Nastavovacie prvky jednotlivých častí umožňujú doladenie dĺžky lanka a preto niekedy postačí len doladiť nastavovací prvok.

Keď sa vám tak dobre darilo, odporúčam vyrobiť si do rezervy lanko vhodné pre spojku. Často sa stáva, že toto najviac namáhané lanko praskne a my skončíme v strede našej cesty nepojazdný. Ak však máte v rezerve vhodný kus lanka, viete ho jednoducho nahradiť a pokračovať v ceste, aj keby sa na jeho  zaistenia mala použiť elektrikárska svorka (čokoládka). A takýto malý náhradný diel nezaberie miesto vo vašej skrinke na náradie, ktorú každý motocykel potrebuje .

Tak veľa šťastia pri práci priatelia a nech sa vám darí .

 

Pre Slovenský Arielklub spracovali

                                                                   Rastislav Chmelár a Karol Burger

 

 

Hodnotenie

Komentáre

Žiadne komentáre

Pridať komentár






Vašu adresu uvidí len administrátor


UPOZORNENIE: Zaznamenávame Vašu IP adresu. Vyhnite sa prosím vulgarizmom a nenávistným prejavom.